ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, September 1, 2009

SPR tidak boleh hidupkan orang mati......


Seperti dijangkakan SPR memutuskan tiada PRK bagi DUN Kota Seputeh walaupun ADUNnya melanggar peraturan DUN Kedah yang menyatakan mana-mana ADUN yang tidak hadir persidangan 2 kali berturut-turut tanpa pengetahuan Speaker secara automatiknya kerusi itu kosong.


Keputusan ini mengulangi apa yang berlaku pada DUN Perak dimana arahan Speaker tidak dipatuhi oleh SPR.


Nampaknya kuasa SPR melonjak menjadi seolah-olah "diktaktor". Berkuasa penuh menentukan pilihanraya samada boleh atau tidak. Walaupun menyalahi undang-undang tubuh negeri yang diluluskan oleh Dewan dan diperkenankan oleh Sultan. Memang hebat SPR selaku "perkakas dan ahli kompenen UMNO" !


Fungsi SPR seperti juga PDRM yang boleh menentukan lulus atau tidak permit untuk adakan perhimpunan. Jika tidak ada perkenan UMNO, jangan harap boleh lulus. Begitu juga dengan SPRM. Rasuah besar manapun atau bersaiz "Gunung Everest", jika tuan kepada SPRM tidak perkenan, jawabnya simpan je bawah karpet!


Hanya KEMATIAN yang boleh mengalahkan kuasa SPR. Ini kerana SPR tidak boleh "menghidupkan" semula ADUN atau Ahli Parlimen yang mati.


Moga perhimpunan UMNO nanti, jangan lupa Setiausaha Agung UMNO jemput bos SPR,SPRM dan PDRM hadiri Persidangan Agung UMNO sebagai ahli kompenen UMNO bukan BN !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...