ARTIKEL BOMBASTIK

Sunday, September 13, 2009

Awas! Jampi baru dari PM Najib !



Nampaknya isu tarian telah menjejaskan sedikit sebanyak imej Malaysia di kaca mata rakyat Indonesia. Pelbagai aksi provokasi oleh segelintir rakyat Indonesia terhadap Kedutaan, pelancong dan pelajar Malaysia bakal mengundang masalah ini memanjang. Pemuda UMNO juga turut hantar memorandum bantahan kepada Kedutaan Besar Indonesia di Kuala Lumpur.


Suratkhabar milik UMNO, Utusan Malaysia dan Berita Harian tidak ketinggalan memaparkan kisah anti-Malaysia di Jakarta.

Kita melihat isu tarian adalah satu masalah kecil. Boleh diselesaikan secara mudah dan diplomasi.

Walaubagaimanapun, isu ini mungkin dimanipulasikan secara bijak oleh UMNO untuk mengalihkan isu-isu besar yang melanda politik Malaysia kebelakangan ini.

Setelah isu perkauman gagal di"panaskan" dan "disensasikan" oleh UMNO untuk menarik sokongan rakyat terhadap mereka, mungkin isu anti Malaysia boleh digunakan untuk mendapat sokongan padu dari rakyat Malaysia dalam menghadapi "konfrontasi kedua" dengan Indonesia.

PM Najib mungkin sedang memikirkan idea untuk "mencipta" satu dua isu bagi menenggelamkan skandal-skandal berskala raksaksa yang melanda UMNO dan BN termasuk Altahtunya, PKFZ, MCA dan MIC.

Hitler berjaya menarik sokongan rakyat Jerman terhadap Nazi dengan mencipta "kemuliaan bangsa Aryan" dan melancarkan perang terhadap Eropah.

Amerika berjaya menarik sokongan rakyatnya untuk menentang "pengganas" dengan mencipta "drama serangan 9/11 ".

Setelah banyak jampi serapah dan mantera digunakan agar rakyat benci kepada pembangkang menemui kegagalan, isu baru perlu dicipta.

Apakah PM Najib tidak "terliur" untuk mencontohi langkah negara Uncle Sam ini?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...