ARTIKEL BOMBASTIK

Sunday, June 12, 2011

Insan yang bernama Mahathir.


Hidup Mahathir dalam politik penuh warna-warni. Warna-warninya bukan kerana membawa makna ceria dan penuh kegirangan kepada warga Malaysia tetapi lebih kepada "ketidak warasan dan kesiuman" tuan punya diri.


Biasanya orang yang tidak "normal" akan ceriakan dunia mereka dengan warna warni dengan memakai baju , seluar, payung untuk menarik perhatian orang yang lalu lalang.


Begitulah dengan hal diri Mahathir. Bercakap, melalut sana sini untuk hendak beritahu warga Malaysia dia masih ada lagi. Dia belum mati lagi. Samada nyanyuk atau sebaliknya, itu terpulang kepada sesiapa yang menilai.


Lihat adanya manusia yang bernama Mahathir dalam politik tanahair membuatkan kita sedih dengan nasibnya. Betul-betul "macam orang gila" (meminjam tajuk sajak Disman era Reformasi)


Mahathir pernah dibuang dari UMNO akibat kritik Tunku. Kemudian mengemis simpati melalui pentas ceramah PAS.
Dibawa masuk semula oleh Tun Razak hinggalah meminggirkan tokoh-tokoh senioriti seperti King Ghaz dan Tengku Razalegh.


Semasa menjadi Timbalan PM, Mahathir sudah mula tunjuk belangnya dengan memainkan peranan untuk memecat PAS dari BN.


Selepas Tun Husien meletak jawatan(akibat desakan Mahathir?), bintang Mahathir terus bersinar selama 22 tahun.


Zaman pemerintahannya, terserlah watak sebenar Mahathir sebagai diktator. Raja-Raja Melayu "ditelanjanginya", sistem Kehakiman dicaturnya sendiri. Hakim yang menentang egonya disepak teranjang seperti Tun Salleh. Tiga timbalannya(Musa-Ghafar dan Anwar) tidak kekal.


Zamannya lah bermula era Kronisme. Semua benda diswastakan untuk "makanan kedarah" kroninya.


Darah umat Melayu gugur di bumi pada zamannya menjadi PM. Darah Memali. Tidak sedikit. Bukan orang kaya jadi mangsa amarahnya tetapi orang kampung yang miskin.Kais pagi makan pagi.


Berlagak macam lanun dalam isu royalti minyak Terengganu.


Mahathir adalah segala-galanya. Dialah Sultan. Dialah Hakim. Dialah Raja. Dialah Lanun. Memang layak dia digelar " Maha Firaun" oleh orang yang membencinya.


Selepas eranya memerintah, dia keluar dari UMNO kerana marahkan Pak Lah. Masuk balik UMNO selepas PMNajib jadi PM.

Jenis manusia apakah yang bersikap begini?

Hari ini, dia berkokok lagi. Bukan apa. Untuk buktikan dia masih ada hayat lagi. Hari ini Mahathir jadi "pembela Negara Islam". Padahal dialah yang hantar surat ugutan jika Kelantan laksana hukum Islam.


Hari ini dia berlagak alim. Sebut Surah Baqarah! Mahathir pandai baca Quran ke? Siapa pernah dengar dia baca?


TG Nik Aziz pernah "puji " Mahathir. Dia cerdik dan bijaksana tapi sekular! Almarhum Ustaz Fadhil Nor pernah doakan supaya usianya panjang agar Mahathir dapat lihat hasil kejahatan dan kezalimannya.


Nah! Sekarang Mahathir bersuara lagi. Tetapi suaranya macam "orang gila" !


Orang PAS menentangya bukan atas dasar keturunannya. Keturunan bukan alasan untuk PAS menentangnya. Tetapi pemikiran dan fahamannya yang bahaya kepada umat Islam.


Mahathir sudah banyak kali menyahut panggilan IJN. Sepatutnya panggilan IJN banyak mendewasakannya tentang Islam dan ketaqwaan. Malangnya semakin jauh, jauh dan jauh darinya.


Kita tidak mahu Mahathir baru sedar untuk mencari jalan ketaqwaan sepertimana Firaun di ambang maut di Laut Merah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...