ARTIKEL BOMBASTIK

Saturday, November 6, 2010

PRK Galas: Bukan dinasour tetapi pontianak!


Kemenangan UMNO dalam PRK Galas yang lalu mengundang beberapa perkara yang perlu direnungi.


Bagi pihak PAS, kekalahan dengan majoriti 1,190 itu seakan memberi amaran kepada Kerajaan Kelantan yang berusia 20 tahun bahawa zaman selesa telah berlalu. Zaman "cuma majoriti satu DUN" tahun 2004 bakal berulang jika tiada langkah drastik diambil untuk membaiki kelemahan-kelemahan yang dikenal pasti.


Bagi Gerakan Islam seperti PAS, kekalahan adalah suatu proses muhasabah, penapisan diri dan membaiki kelalaian dan kealpaan diri terhadap Allah Taala. Cara menerima kekalahan bagi Gerakan Islam sudah pasti membeza dengan Gerakan Sekular.


Juga bagi Gerakan Islam, sebarang kemenangan dan kekalahan itu sepastinya dihubungkan dengan Sirah Rasulullah. Jika menang dikaitkan dengan Badar untuk dihayati. Manakala jika kalah itu dikaitkan dengan Uhud dan Hunain untuk dikoreksi.


Apabila Ku Li "mengucapkan terima kasih" kepada PAS atas kemenangan UMNO(baca:Ku Li) sudah pasti ada perkara menarik untuk ditafsirkan.


Menariknya Ku Li tidaklah terlalu gembira menyambutnya berbanding dengan kenyataan-kenyataan pimpinan UMNO seperti TPM Muhyiddin, Awang Adek dan Musthafa Mohamed yang begitu "selok" dengan kemenangan UMNO.


Terima kasihnya Ku Li kepada PAS bermakna dengan kemenangan ini "talian hayat" Ku Li untuk menjadi PM masih terbuka. Kejayaan Ku Li sebagai Pengarah PRK Galas yang membuahkan kejayaan itu sebagai tanda bukti bahawa Ku Li "masih ada" dalam politik pimpinan tertinggi UMNO.

Hasrat Najib dan Muhyiddin untuk "mentalqinkan" Ku Li di bumi Galas tidak berhasil. Ku Li membuktikan beliau bukan "jenis dinasour yang sudah pupus".


Jika sebelum ini kemaraan Ku Li untuk duduk kerusi Presiden UMNO dihalang oleh sistem kuota, kini tiada lagi yang boleh menghalang hasrat beliau. Kemenangan dalam PRK Galas membuktikkan bahawa Ku Li masih berbisa dan punyai karisma yang tersendiri.


Putrajaya kini menghadapi dua "ancaman" iaitu kemaraan Pakatan Rakyat dan Ku Li. Barangkali inilah punca PMNajib masuk hospital dua kali akibat mimpi "pontianak Gua Musang".

Bagaimana Najib hendak pertahankan Putrajaya dalam keadaan tulang belum hancur lagi tetapi perut telah buat hal?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...