ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, November 2, 2010

Ini bukan Piala Rosmah Mansor laaa!


Piala Malaysia edisi 2001 dimenangi Terengganu semasa pemerintahan PAS. Kali ini untuk edisi 2010 ianya dimenangi Kelantan yang sudah 20 tahun diperintah PAS. Sebelum ini semasa UMNO perintah Terengganu dan Kelantan tiadalah pernah piala berprestij itu dimenangi.


Kebetulan pula Kelantan memenanginya semasa rancak kempen PRK Galas. Jika Che Mat Jusoh jadi Presiden Persatuan Bolasepak Terengganu semasa menang piala itu tahun 2001, Anuar Musa pula jadi Presiden KAFA tika Kelantan jadi juara tahun ini. Persamaannya ialah mereka berdua adalah orang kuat UMNO.


Seperti biasa, UMNO tidak dapat membezakan antara politik dengan sukan. Bagi UMNO, semua benda mau dipolitikkan termasuk sukan. Itulah sebab bolasepak negara terus menerus merundum.


Setelah sekian lama Anuar Musa sepi dari politik, tiba-tiba semangat UMNOnya pulih kembali. Ini kerana dia ada "modal" untuk diumpan dan digunakan. Piala Malaysia adalah modal terkini Anuar Musa.


Barangkali nama Anuar sudah dilupai oleh pendukung UMNO di Kelantan. Yang timbul adalah nama Mustafa Mohammad, Awang Adek dan Ku Li.


Lagak Anuar membawa Piala Malaysia untuk sama-sama dikempenkan oleh UMNO adalah sesuatu yang memalukan. Adakah Piala Malaysia itu satu kejohanan seperti merebut Piala Presiden UMNO atau Piala Rosmah Mansor?


Ianya adalah berbentuk nasional. Bukan kepartian. Yang memberi sokongan adalah seluruh rakyat Kelantan. Bukan pemuda, wanita dan puteri UMNO sahaja.


Sepatutnya Anuar Musa yang sudah bergelar Tan Sri ini tidak berfikiran serendah pemikiran JKKK. Sepatutnya Anuar bijak membezakan antara kepartian dengan nasional.


Sepatutnya kemenangan Piala Malaysia inilah peluang Anuar Musa bersih dan pulih namanya yang sebelum itu sinonim dengan pertabalan Sultan dibawah pokok kelendang dan skandal PPRT.

Tak malu ke Anuar hendak membawa Piala Malaysia mengadap Sultan Kelantan yang pernah beliau mentabalkan Sultan Baru Kelantan mengantikan ayahandanya dahulu?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...