ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, January 5, 2010

Kementerian Pertahanan lubuk emas.


Ketika bapa PM Najib jadi PM dulu, Kementerian Pertahanan pernah hampir dipegang oleh Al Marhum Tun Mustapa mantan KM Sabah sebelum Datuk Haris Salleh.


Punca Tun Mustapa menolaknya kerana impian beliau untuk menjadikan Malaysia terkuat dari segi persenjataan dan disegani di rantau ini dan dapat mempertahankan kedaulatan negara sendiri tanpa bantuan asing.
Malangnya tidak dpersetujui oleh Tun Razak. Mungkin kerana Tun Razak takut Malaysia bertambah musuh terutama Komunis atau mahu jadikan rantau ini bebas dari perlumbaan senjata atau mungkin juga beliau iri hati dengan otak geliga Tun Mustapa. Wa Allahua'lam.


Walaupun Tun Musthapa jamin dapatkan pinjaman fulus dari Negara Arab tetapi Tun Razak tetap menolaknya. Sebab itulah Tun Musthapa menolak menjadi Menteri Pertahanan. Beliau punyai pandangan yang jauh untuk pertahanan negara. Almarhum punya semangat pahlawan dan patrotik untuk negara.



Kini hampir 45 tahun peristiwa itu berlalu, Kementerian Pertahanan tetap menjadi tumpuan. Kalau dulu Tun Musthapa beria-ia untuk kuatkan pertahanan negara , kini peneraju Kementerian Pertahana (Menterilah tu !) berlumba-lumba bolot "emas" yang ada di Kementerian tersebut. Berebut-rebut bolot komisen. Biarpun jet yang dibelinya "besi terbang" buruk. Jatuh menjunam seperti Skywak, Tebuan dan Nuri. Yang penting "perut kenyang" weeh! Biarpun ramai anggota keluarga TUDM menjadi janda dan yatim !



Dulu Tun Musthapa nak beli senjata canggih untuk pertahanan negara, kini Pak Menteri asyik nak tukar senjata untuk bolot komisen. Beli Submarine dapat komisen RM550 juta, beli MiG 29N dapat komisen. Kini nak tukar MiG pula. Komisen lagi. Tukar je Kementerian Pertahanan kepada Kementerian Komisen !



Dalam suasana negara jiran bicara untuk kuatkan pertahanan canggih, tiba-tiba kita bicara tentang enjin jet kita yang hilang dibawa ke Uruguay. Kelakar kan?



Opps! Nak tanya, "prebet lapok" yang kena bicara kerana jual enjin jet tak pakai ke topeng dalam Mahkamah macam anggota UTK kes Altahtunya ?


2 comments:

Koperal Naidu said...

Udah le Tok Pijat...ngata orang..tuduh org makan komisysen dan tuduh org macam2 tanpa ada sebarang bukti itu..berdosa Tok..Jangan main agak2 je..

aidilbalsus said...

------AMAL-Indera Mahkota-------

Sapa makan cili terasa hangatnya ye tak Tok? Orang suka buat benda tak betul memang tak senang duduk.

Tak yah cari bukti, tengok gaya pemimpin umno. Ketua cawangan boleh hidup mewah, menteri apa lagilah..hehehehe ye tak Tok?

------Layarilah aidilbalsus.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...