ARTIKEL BOMBASTIK

Friday, November 14, 2008

Tugu Negara: Majlis Fatwa tidur ka?


Dua orang pembesar Melayu memberi amaran keras kepada sesiapa ( khas di tujukan kepada non muslim)yang menentang pengharaman PENGKID oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Dua pembesar Melayu iaitu ialah Menteri Zahid Hamidi dan IGP Musa. Seorang pernah sekolah ugama dan seorang lagi anak guru tajwid.

Di sini yang peliknya isu pengkid boleh diselesaikan secara kaunseling. Tak perlu berfatwa. Benda haram tetapi cara penyelesaiannya begitu mudah iaitu secara berhemah, diplomasi, berkaunseling dan pendidikan awal kepada anak-anak serta pengawasan ibubapa. Itu sahaja. Itu sahaja. Kalau orang non muslim nak jadi pengkid, terpulanglah kepada mereka. Yang penting anak-anak orang Islam perlu kita jagai.

Apabila Menteri dan IGP keluar kenyataan amaran ianya menjadi isu besar dan menjadi kepelikkan bin ajaib. Soal pengkid bukannya masalah akidah. Mengapa dua orang pembesar begitu beria-ria memberi amaran?

Sebenarnya isu yang sepatutnya menjadi perbahasan kita ialah mengapa Pembesar-pembesar negara termasuk PM, Menteri, IGP dan Panglima Tentera secara terang-terangan memperlekehkan fatwa Mufti Wilayah Persekutuan dan yang terbaru Mufti Perlis tentang rosaknya akidah kerana mengadakan upacara di Tugu Negara saban tahun?

Mengapa Menteri Zahid tidak berani menegur Pak Lah? Mengapa IGP Musa masih degil "menyembah batu" di Tugu Negara? Mengapa Majlis Fatwa Kebangsaan tidak keluarkan fatwa tentang upacara di Tugu Negara?

Kalau perkara yang membabitkan Menteri UMNO, Majlis Fatwa "menikus melampau" takut-takut periuk nasi mereka "terbalik" atau aksi mengampu mereka di paras rendah!! Alangkah malangnya Majlis Fatwa Kebangsaan ada di bumi Malaysia. Lebih baik pindah kat Ulan Bator !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...