ARTIKEL BOMBASTIK

Saturday, August 30, 2008

Merdeka dengan ACUAN ISLAM


Menjelang detik jam 12 malam ini, marilah kita umat Islam bersama-sama menghayati erti kemerdekaan yang sebenar. Erti kemerdekaan ialah kita dapat membebaskan diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara dari pengabdian sesama makhluk kepada pengabdian kepada Allah Taala semata-mata.
Dalam kita memahami dan menghayati erti kemerdekaan ini, kita boleh melihat di paras atau level mana kita berada sekarang. Kita perlu ingat, menghayati erti kemerdekaan bukan sekadar kibarkan Jalur Gemilang di kereta, rumah, bangunan maupun kedai. Itu sekadar simbolik sahaja.
Kita sebagai umat Islam yang mempunyai kesempurnaan akidah mestilah meluaskan skop permandangan dan pemikiran kita. Lihat diri kita sendiri. Lihat disekeliling kita. Perjajah terbahagi kepada dua iaitu penjajahan secara fizikal dan penjajahan secara pemikiran. Alhamdulillah negara kita dapat memerintah sendiri oleh anak watan. British telah lama meninggalkan tanahair kita. Tetapi adakah diri kita dan masyarakat kita telah merdeka dan bebas dari pemikiran penjajah/kuffar?
Lihat dalam rumah kita. Adakah masih ada unsur penjajahan pemikiran seperti TV, radio maupun media cetak? Adakah filem Bollywood masih bersarang dan menjajah minda kita dan keluarga kita? Adakah akhbar Utusan Malaysia, Berita Harian, NST, URTV, Mangga masih menjadi koran kita ?
Masihkah Malboro, Dunhill menjadi wirid kita ? Menjelang detik 12 malam, kita perlu bermuhasabah diri kita. Bumi bertuah ini juga perlu dimuhasabah. Bumi yang pernah dijajah selama 450 tahun oleh pelbagai bangsa dan negara.
Bumi bertuah yang pernah menyaksikan keberanian pejuang kemerdekaan seperti Haji Abdul Rahman Limbong, Tok Janggut, Mat Kilau, Rentap, Mat Salleh, Dato Maharaja Lela, Ustaz Abu Bakar Baqir, Pak Sako, Dr. Burhanuddin Al Helmi berjuang demi membebaskan bumi bertuah ini dari penjajahan kuffar. Mereka berjuang agar Tanah Melayu ini bebas dari penjajahan kuasa asing.

Persoalannya sekarang adakah kita benar-benar merdeka? Merdekakah kita kalau Perlembagaan yang berrohkan Lord Reid masih digunapakai? Merdekakah kita jika kalau 90% anak Melayu menjadi siswa di Pusat Serenti? Merdekakah kita jika anak-anak Melayu menjadi juara dalam serba serbi perkara kemungkaran dan jenayah? Dan merdekakah kita jika kita masih percaya dengan mitos " Tanpa UMNO Negara akan huru hara "?

Ingatlah tanpa Islam, umat Melayu akan pupus sepertimana pupusnya dinosaur! Diatas runtuhan sistem Jahiliyyah, kita bina Malaysia dengan acuan Islam. Allahuakbar. PERPADUAN TERAS KEJAYAAN.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...