ARTIKEL BOMBASTIK

Sunday, June 30, 2013

PRK Kuala Besut : Boikot macam PRK Batu Talam ?



Adakah PAS perlu boikot PRK Kuala Besut?

PAS pernah boikot PRK Batu Talam 2007 selepas Pas tewas di tangan BN di Kuala Berang, Terengganu (Ogos 2004) dan Pengkalan Pasir, Disember 2005.

Semasa PRU 2004 yang menyaksikan Terengganu dapat ditawan semula oleh BN melalui proses pilihanraya yang amat meragukan dengan peratus keluar mengundi di Terengganu meningkat mendadak hingga kepada 95%, PAS masih "percaya" kepada penipuan berhemah SPR dengan menyertai PRK Kuala Berang Ogos 2004.

Tetapi setelah kalah kali kedua dalam PRK Pengkalan Pasir,Kelantan Disember 2005, PAS mengambil langkah drastik memulaukan PRK Batu Talam Januari 2007.

Timbul persoalan,mengapa PAS tidak boikot PRK Kuala Berang sedangkan jarak masanya dengan PRU 2004 hanyalah 5 bulan sahaja.

Antara alasan PAS boikot PRK Batu Talam ialah  bertujuan mendedahkan kepincangan yang berlaku  dalam proses pilihan raya dan SPR dan memberi mesej kepada SPR mengenai kepincangan yang berlaku.

Kali ini,kepincangan dan penipuan SPR terserlah,tersuluh silau hinggakan Perhimpunan 505 beberapa kali diadakan dan mendapat sambutan hangat dari rakyat yang peduli tentang keadilan dan ketelusan.

Berbeza dengan situasi PRK Batu Talam. Ketika itu majoriti rakyat tidak peduli hal ketelusan. Hanya parti politik yang sibuk "melondehkan" kejahatan SPR. Kini dengan media alternatif dan rakyat marhein serta orang muda maupun mahasiswa, suasana sudah berubah.

Hari ini, terus terang SPR menipu dan bukti penipuan sudah ada "atas darat" !

Adakah dengan menyertai PRK Kuala Besut bermakna PR mengiktirafkan kepimpinan Pengerusi dan Timbalannya yang "ribuan" kali menipu rakyat?

Atau adakah dengan menyertai PRK ini, bermakna PR bersedia masuk "lubang" dan dipatuk ular buat kali kedua ?

Atau PAS tetap masuk PRK Kuala Besut atas dalil untuk berdakwah?

Barangkali cadangan Lim Guan Eng boleh dihalusi dan diperdebatkan.

Apapun, PAS dan PR berada di dua persimpangan. Dan pastinya, bola sedang berada di kaki PAS !





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...