ARTIKEL BOMBASTIK

Sunday, July 21, 2013

Sesuatu menarik untuk difikir dan direnung........



Fakta PRK Kuala Besut.

1) Besut dan Setiu stronghold UMNO. Dalam PRU 13, dua kawasan ini menyelamatkan UMNO dari tumbang.

2) Ketua Bahagian Besut adalah mantan MB. Idris Jusoh adalah orang yang bertanggungjawab merampas Terengganu dari PAS dalam PRU 2004. Dulu poketnya "kurang" berisi kerana sekadar Pengerusi MARA.Kini poketnya "kembung" kerana menjadi Menteri.

Dulu semasa Gelombang Biru, ramai sinis dengan beliau  dan anggap sekadar propaganda. Selepas Terengganu jatuh, ramai tergamam dan terlopong.

Kena akui, bila Deris kata mahu majoriti 4,000 bermakna dia ada perancangan yang rapi. Lihat bagaimana beliau menjaga Besut dan Setiu dalam keadaan satu persatu kubu UMNO tumbang dalam PRU 13.Hatta ibunegeri Mat Said,Chukai ditakluk oleh PAS.

Deris adalah orang penting dalam War Room UMNO.

Soal dia bergaduh dengan Mat Said, itu soal kedua. Percayalah UMNO bersatu apabila menghadapi PAS.Macam Yahudi dan Nasrani bersatu melawan Islam.

3) Sosial budaya Kuala Besut. Ramai nelayan. Tiada kesedaran politik ditahap menggalakkan.Nelayan dan peneroka antara pengundi tegar UMNO.

Dicampur dengan undi Tentera sebanyak 1,165 undi.Situasi sama seperti DUN Seberang Takir yang tidak pernah dimemenangi PAS sejak 1982. UMNO menang dengan talian hayat undi pos Tentera dan Polis.

4) Jika PRU 13 dengan fokus UMNO kepada seluruh negarapun, masih boleh menang(walaupun dengan penipuan) apatah lagi PRK ini. Lihat lambakan RM300 juta projek sedia menunggu.

5) Pengerusi dan timbalan  SPR masih orang yang sama.Walaupun 1001 putar belit, masih diberi kepercayaan untuk urus PRK.

6) Anggapan keputusan PRK ini beri kesan kepada kem Najib dan Muhyiddin jika kalah adalah meleset. UMNO tetap mahu menang.Menang bermakna kredit kepada Najib sebagai PM dan kredit kepada Muhyiddin sebagai Pengarah Pilihanraya PRK.

Persoalan :
i) Dapatkah PAS mengekalkan undinya seperti dalam PRU 13 iaitu 6,375?
ii) Berjayakan Deris Jusoh kotakan janjinya untuk dapatkan majoriti 4,000 berbanding majoriti 2,434 dalam PRU 13 ?



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...