ARTIKEL BOMBASTIK

Sunday, July 7, 2013

MESIR : Keajaiban Kudeta Tentera!



Setelah 3 hari Presiden Mesir yang dipilih secara demokrasi digulingkan oleh kudeta Tentera, masih tiada khabar berita darinya.Samada hidup maupun mati.Samada dipenjara maupun ditahan dalam rumah.

Walaubagaimanapun, penyokongnya seramai 7juta orang masih bertahan di Dataran Tahrir,jalanraya dan pekarangan masjid seluruh Mesir.

Melihat kepada krisis ini,ianya satu perancangan yang tersusun rapi. Bermula dari pertemuan mantan Menteri Luar Mesir era Mubarak Amr Moussa dengan mantan Menteri Luar Israel Tzipi Livni.





Pertemuan ini menyamai pertemuan antara Mubarak dengan  Livni semasa mereka berdua masih dengan jawatan Presiden Mesir dan Menteri Luar israel pada Disember 2006.

Jika pertemuan Disember 2006 menghasilkan serangan Israel ke atas Gaza, maka pertemuan Disember 2012 menghasilkan penggulingan keatas Dr Morsi.

Kudeta kali ini mengejutkan Tentera Mesir sendiri,Amerika,Israel dan penyokong Mubarak. Ini kerana secara cepat dan drastik rakyat Mesir membanjiri dataran dan jalanraya Mesir dengan jumlah yang terlalu ramai sebagai bantahan kudeta tersebut.

Biasanya selepas kudeta tentera dimana-mana di dunia,tentera akan bertindak melaksanakan perintah berkurung(darurat) , tetapi di Mesir suasana berbeza dan diluar jangkaan.

Bukan sahaja jutaan rakyat keluar, bahkan dengan ketakutan Tentera mengizinkan demostrasi aman boleh dilaksanakan.Sesuatu yang pelik dalam sejarah kudeta tentera dunia!

Bukan itu sahaja. Presiden Mesir dengan berani berkata,"Langkah mayat saya dahulu...." . Rakyat juga dengan berani menyatakan akan kekal di Dataran Tahrir dan jalanraya hingga Dr Morsi dikembalikan jawatannya. Jutaan rakyat sanggup mati demi pertahankan hak mereka.

Ingat,Ramadhan semakin hampir. Peristiwa Badar dan Perang Ramadhan 1973 amat sinonim dengan gerak hati penyokong Morsi.

Kedua peristiwa ini bakal menyuntik semangat jihad mereka menentang pewaris-pewaris Firaun era moden ini!





1 comment:

jalil said...

inilah demokrasi tajaan amerika yg menyokong rampasan kuasa tentera, DEMOKRASI APA?????? ia panggil demokrasi jika pemimpin @entiti itu menyokong atau tunduk @membuntut kepada mereka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...