ARTIKEL BOMBASTIK

Sunday, February 24, 2013

Mengapa tidak bandingkan dengan Korea dan Jepun?



Setiap kali menjelang pilihanraya di Malaysia, rakyat akan dimomokkan(dihantukan) dengan huru hara dan kekacauan jika bertukar kerajaan.

Inilah dakyah dan propaganda yang dibuat oleh UMNO dan BN. Mereka akan hidupkan kembali 13 May, zaman Jepun, zaman darurat, ancaman komunis, ancaman penjajahan.

Juga tidak ketinggalan membandingkan dengan negara luar. Kali ini Palestin menjadi contoh. Disebutkan bagaimana nasib rakyat Palestin berbanding rakyat Malaysia. Dibawanya isu perpaduan Melayu untuk dikempenkan agar nasib rakyat tidak menjadi seperti Palestin.

Peliknya, setelah merdeka hampir 60 tahun seolah-olah pemikiran rakyat ditakut lama. Seolah-olah pemikiran rakyat seperti rakyat Korea Utara atau Cuba. Cara pemikiran kita diperbodohkan oleh UMNO dan BN. Macamlah pemikiran rakyat seperti dibawah tempurung dan jumud dan tertutup macam rakyat China zaman Mao Tze Dong.

Benarlah telahan TG Nik Aziz tentang pemikiran UMNO yang melayan rakyat umpama haiwan. Hulur umpan, agar mengena jerat itu.

Cara UMNO melayan rakyat macamlah rakyat Malaysia tidak bersekolah, masih berkaki ayam, masih bercawat, masih tinggal di pondok buruk yang tiada TV, radio dan broadband!

Bezanya kita dengan Korea dan Jepun. Disana silih berganti kerajaan. Tetapi tiada pula berlaku huru hara dan kemunduran.Bahkan bertambah maju. Segalanya bertambah maju samada pembangunan, ekonomi dan sukan. Lihat dalam hal bolasepak. Jepun dan Korea menjadi gergasi bolasepak Asia.

Mengapa jadi begitu?

Kerana Menterinya tidak kira PM atau menteri kabinet akan letak jawatan atau bunuh diri (harakiri)jika lakukan rasuah dan salahlaku moral.Mereka tidak tunggu rakyat "bising-bising" dalam akhbar.

Menteri mereka berjiwa besar, berintergriti, bermaruah dan ada harga diri.

Berbanding dengan kita. Jika ada menteri berkhalwat,meraba, rasuah, bunuh, mereka buat selamba je. Bahkan dinaikkkan pangkat menjadi duta, menteri, pengerusi GLC bahkan PM !

Tiada perasaankah kita sebagai rakyat yang dilayan dan dibuli  UMNO bagai makhluk yang tidak berakal?




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...