ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, February 19, 2013

Alangkah cantiknya jika begini dan begitu....


Selepas peristiwa Memali dan Sauk, tiba-tiba negara dikejutkan dengan peristiwa Lahad Datu (LD).

Bezanya LD melibatkan warga asing dan mempunyai mesej sejarah lampau. Berbanding dengan Memali yang melibatkan ahli PAS dan akta ISA dan Sauk yang melibatkan satu kumpulan "persilatan".

Di sini kita boleh membuat perbandingan cara dan rentak kerajaan terutama Kementerian Dalam Negeri(KDN) menangani isu tersebut.

Pertama dengan Memali. Berlaku di zaman Mahathir. Melibatkan orang kampung dan seorang guru mantan pegawai agama Jabatan Perdana Menteri. Cara kerajaan menangani krisis tersebut amatlah kejam dan tidak munasabah. Lebih kepada politik kepartian.

Tahun 1985 adalah tahun-tahun kebangkitan Gerakan Islam. Ini menimbulkan kebimbangan dan ketakutan kepada UMNO selaku parti pemerintah ketika itu. Teruknya kerajaan terutama KDN menangani krisis tersebut hanya sekadar menyahut seruan pewakilan UMNO Baling dalam Perhimpunan Agong UMNO.

KD menghantar pasukan polis termasuk Komando 69 dan Senoi Praaq untuk menyerang orang kampung yang mengakibatkan 14 terbunuh.

Seterusnya isu Sauk. Krisis ini menimbulkan pertanyaan dan kontroversi. Ianya berlaku dua tahun selepas krisis Mahathir-Anwar.

Ada spekulasi mengatakan krisi Sauk hanyalah "lakonan" UMNO untuk mengenakan PAS. Seolah-olah PAS menganjurkan keganasan dan untuk mengguling kerajaan seperti tohmahan Memali.

Peristiwa Sauk dianggap PAS sebagai tidak logik dan melucukan. Hinggakan ada pimpinan PAS mahu ianya dilakonkan kembali dan diambil masa detik lakonan bermula hingga semua senjata dipunggah ke dalam Jip Pajero.

Kali ini KD berdepan dengan krisis Lahad Datu(LD). Jika Memali dan Sauk membabitkan rakyat tempatan, kini Lahad Datu membabitkan warga asing dan lebih merumitkan ianya berkaitan sejarah lampau.

Beberapa persoalan timbul berkaitan isu LD. Antaranya :

a) Begitu mudah 100 orang warga asing menceroboh negara kita. Bahkan ada bersenjata. Walaupun lokasi pencerobohan 130km dari LD, ianya suatu perkara serius tentang kedaulatan negara.

b) Antara motif pencerobohan mereka adalah isu hak milik tanah Kesultanan Sulu.Begitu mudah sesebuah kumpulan datang ke negara kita dan mendakwa hak milik mereka. Bahkan tidak mahu berganjak.

c) Ingin berjumpa personaliti tertentu. Siapa individu tersebut yang begitu berkuasa besar ? Adakah individu tersebut berjanji untuk berikan IC dan tanah dengan syarat sokong BN ?

d) Sikap Kerajaan Filipina terhadap isu ini. Setakat ini ada percanggahan kenyataan antara Manila dan Putrajaya. Mesti salah satu betul dan bohong. Siapa betul dan siapa bohong?
Adakah tuntutan Filipina terhadap Sabah masih belum gugur? Dan Filipina sedang menguji kita melalui penghantaran "Tentera Sulu" ?

Apapun, sikap KDN terhadap LD berbanding Memali amat berbeza. Barangkali KDN sudah serik dan ingin "bertaubat" akibat dosa di Memali.

KDN sudah belajar ilmu diplomasi . Ilmunya sudah dipraktikalkan dalam HKR 112 KL Alangkah bagusnya jika ianya diamalkan sejak dahulu lagi. Tiada darah mengalir di Memali.

Yang pasti jika tiada campurtangan politik UMNO terhadap KDN terutama PDRM, tiada pertumpahan darah berlaku atas bumi Malaysia.


1 comment:

Anonymous said...

Mana ada diplomasi... alasan yang paling kukuh adalah hantar tiga orang doktor untuk memeriksa sama ada sepupu PM ni ada masalah 'Penyakit Roti Najib' macam PM...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...