ARTIKEL BOMBASTIK

Sunday, January 16, 2011

Interlok bukan Al Quran!


Sudah 2 minggu isu buku sastera Interlok karya Abdullah Husein menjadi kontroversi. Masalahnya cuma perkataan PARIA yang di sebut sebanyak 2 kali dalam buku itu.


Golongan India mahu ianya diharamkan atau buang perkataan PARIA. Golongan Melayu (GAPENA) mahu ianya dikekalkan sebagai teks sekolah manakala Golongan Cina diam sahaja.


Bagaimana jalan penyelesaiannya?


Buku karya Sasterawan Negara itu sekadar karangan manusia. Tidak terlepas dari kesilapan. Ianya bukan Al Quran yang diturunkan oleh Allah Taala.


Barangkali dimata orang Melayu tiada yang menyinggung perasaan. Tetapi dimata orang India ianya menyinggung perasaan.


Bagaimana pula jika ada penulis kaum India menulis buku yang menghina budaya orang Melayu?

Sudah pasti PAKIDA dan PERKASA sudah sedia minyak tanah hendak bakar patung pengarang India itu macama mereka bakar patung peguam MCA baru-baru ini!

Masing-masing perlu menghormati perasaan orang lain.


Tindakan membakar buku, potret dan berdemostrasi adalah satu perbuatan yang tidak berakhlak.


Mengapa kita tidak berunding, berbincang, berhujah malah boleh berdebat untuk mencari penyelesaian ?


Barangkali buku sastera Interlok sesuai untuk bacaan umum bukan untuk teks sekolah. Ini kerana ianya mungkin menjadi "mainan ejekan" antara budak-budak sekolah yang tidak matang berfikir. Mula-mula sekadar ejekan, lama kelamaan jadi bahan perkauman.


Tentu orang India merasakan "berdosa" membaca Interlok dan haramkannya dalam rumah mereka agar tidak dibaca oleh anak-anak mereka sepertimana Sasterawan Negara Abdullah Husien pengarang Interlok yang rasa "berdosa" membaca SHITT karya Sasterawan Negara Shahnon Ahmad 12 tahun yang lalu.


Masing-masing ada hujah dan pendapat untuk kita raikan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...