ARTIKEL BOMBASTIK

Thursday, October 23, 2014

TERIMA KASIH ANJING




Dulu arak kini giliran anjing pula jadi isu panas di Malaysia. Tentunya berbeza antara arak dan anjing.
Arak semua mazhab fiqh mengharamkannya secara mutlak. Tiada keraguan.Bagi orang Islam,haram meminum,mengiklan,membawa,memproses dan terlibat dengan industri arak.Jelas.

Yang kecoh baru-baru ini adalah kerana orang non muslim mahu minum secara pesta tanpa hiraukan keliling mereka.Yang peliknya kerajaan Malaysia sendiri sebagai mengangkat Islam sebagai agama rasmi yang membenarkan kilang arak berdiri megah lebih 30 tahun dan perasminya adalah bertaraf Perdana Menteri bukan Pengerusi JKKK !

Berbalik kepada isu anjing.Ianya berbeza.Bezanya kerana ada mazhab ahli Sunnah iaitu Maliki (Imam Malik) yang menghukum bahawa anjing tidak najis keseluruhan badannya dan tidak haram memegangnya.

Di sini kita lihat masyarakat kita begitu cepat menghukum,menghentam dan melabelkan.Ini adalah masalah fiqh. Sama seperti sentuh wanita bukan muhrim semasa tawaf.Mengapa jika keadaan biasa batal wuduk tetapi jika semasa tawaf kita ikut mazhab lain?

Seperti kata Dr Zaharudin Abd Rahman,isu anjing ini tidak babitkan aqidah cuma teknikal cara menyelesaikan masalah feqah.

Cuma kita terkilan cara ahli ilmuan dan yang ada autoriti berhadapan isu ini.Begitu cepat mereka bersuara bahkan agak garang,emosi dan keras.Mereka ini agak garang terhadap golongan rakyat bawahan dan marhein tetapi penakut dan menikus jika babitkan golongan orang kaya,bangsawan,istana dan politik.

Cuba lihat isu arak misalnya.Seolah mereka ada dwi- standard tindakan dan undang-undang. Anak pembesar togok arak,golongan istana berpeluk cium bukan muhrim,golongan artis berpeluk dalam lakonan,acara majlis kahwin istana tidak ikut syarak semuanya pakat "membutakan" mata demi periuk nasi mereka.

Sampai bila mereka ini mahu "berlakon" di depan umat Islam?


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...