ARTIKEL BOMBASTIK

Monday, May 5, 2014

SELAMAT HARI IBU: Berbaktilah sementara dia masih hidup bersama kita.......


 

1.Ketika aku masih kecil aku memang tidak kenal erti kesusahan..yang aku tahu bila lapar makan..pernah satu hari nasi yang ku makan tidak cukup lalu ibu memberi sebahagian nasinya padaku..katanya," makanlah ibu tidak lapar ."

2.Sejak ayahku meninggal ibu sering pergi menangkap ikan untuk mencari lauk untuk dimakan..aku lihat ibu hanya memakan sisa-sisa daging yang melekat di tulang ikan..bila aku memberinya ikan ibu kata makanlah ibu tak makan ikan.

3.Ketika aku di sekolah rendah aku pernah mengajak ibu untuk menemani ku ketika peperiksaan..dari dalam dewan kekadang aku lihat ibu sapu peluh di dahi akibat cuaca panas di luar..ketika keluar dewan aku terus meluru ke arah ibu lalu ibu tuangkan air kopi yang dibawa dari rumah..aku bagi ibu air tetapi  ibu menolak dengan alasan ibu tak dahaga.

4.Ibu juga pernah berjaga malam untuk buat kuih jualan bagi menampung hidup kami.bila aku terjaga aku nampak ibu tersengguk-sengguk..aku menghampiri ibu..aku tanya kenapa ibu masih tak tidur..ibu cakap kamu tidurlah dulu,ibu belum mengantuk.

5.Pernah orang kampung mahu memberi bantuan kepada keluarga kami...tak kurang juga yang mahu ibu kahwin lagi untuk menemani ibu tapi ibu cakap ibu tidak sunyi.

6.Apabila aku dewasa setelah habis belajar aku mendapat pekerjaan yang baik..aku pernah mempelawa ibu untuk bercuti ke luar negara kerana bagiku pada waktu seperti ini ibu sepatutnya berehat tetapi ibu menolak,ibu tak biasa di tempat orang.

7.Abang,kakak dan aku pernah mengirim duit untuk ibu belanja tapi ibu bagi semula duit ,kata ibu,"Ibu tak susah,ibu ada duit."

8.Hari itu ibu sakit dan perlu membuat pembedahan,aku segera pulang menemui ibu.Ketika di hospital ibu senyum melihat aku.Aku tahu ibu sakit akibat dari pembedahan itu..tetapi ibu tetap senyum dan berkata," Jangan menangis sayang, ibu tak sakit.."

9.Kini akhirnya ibuku telah tiada.Aku memang menyayangi ibu tapi dalam tempoh aku bersama ibu belum pernah aku memberitahunya, "ibu aku sayang padamu".
 
Kisah ini barangkali benar.Barangkali luahan daripada seorang anak yang mengerti kasih sayang seorang ibu setelah pemergiannya.
Anda bagaimana?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...