ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, May 12, 2009

Jika Tun Razak masih hidup.......

Menjelang lawatan PM Najib ke China akhir bulan ini, marilah kita imbau kembali lawatan bapanya Tun Razak ke Negara Tembok Besar itu 35 tahun yang lalu.


Perdana Menteri Malaysia ke 2 Tun Abd Razak melakukan lawatan ke Republik Rakyat China pada tahun 1974 dan seterusnya menjalinkan hubungan diplomatik antara Malaysia dengan Negara Tembok Besar yang berideologi komunis.


Langkah Tun Razak dilihat pemerhati politik sebagai satu langkah yang bijak bagi "memujuk" negara komunis itu dari terus menghulurkan bantuan kepada Parti Komunis Malaysia(PKM).

Ternyata selepas hubungan diplomatik terjalin, pihak China menghadkan bantuannya kepada PKM. Sekadar membenarkan ahli PKM berlindung di negara mereka. Tindakan diplomatik Tun Razak itu bersifat serampang mata dua.

Pertama mengurangkan sokongan China terhadap PKM dan keduanya menarik sokongan rakyat bangsa Cina terhadap BN.


Cara diplomasi Tun Razak bukan sahaja digunakan di luar negeri bahkan di dalam negeri. Selepas peristiwa hitam 13 Mei 1969, Tun Razak menggunakan pendekatan perpaduan untuk kesejahteraan rakyat.
Digubalnya Dasar Ekonomi Baru bagi mengurangkan jurang pemisah kemiskinan yang rata-ratanya dipunyai oleh Melayu. Dari pendekatan politik, Tun Razak mengajak parti pembangkang Melayu dan Cina menganggotai kerajaan yang dinamakan Barisan Nasional.

Parti pembangkang seperti PAS yang menguasai Kelantan dan GERAKAN yang menguasai Pulau Pinang turut menyambut ajakan perpaduan yang dianjurkan Tun Razak. Tun Razak berjaya men"dingin"kan suhu politik dalam dan luar negeri. Itulah antara kelebihan Tun Razak.


Kini, anaknya Najib menjadi Perdana Menteri Malaysia ke 6. Adakah sama cara ayah dengn anaknya berpolitik?


Sebelum Najib menjadi PM, namanya sudah tercemar hinggakan Presiden PAS dalam reaksinya berkata :
i) Belum jadi PM sudah tunjuk jahat. (merujuk peristiwa Perak)
ii) PM telah bertukar seperti pemandu bas dari pemandu yang mengantuk kepada samseng jalan raya.


Belum sampai 100 hari menjadi PM, Najib sudah tunjuk wajahnya yang sebenar. Bolehkanhkita bayangkan hari-hari seterusnya semasa pemerintahan PM Najib?

Jka Tun Razak suka mengamalkan diplomasi, Najib pula gemar menggunakan langkah samseng dan mafia. Lihatlah isu Perak. Bermula rampasan kuasa Februari lalu hingga kepada penggunaan Mahkamah Rayuan untuk menafikan hak MB Nizar.

Itu belum lagi dengan kes gadis Mongolia. Mulai sekarang rakyat Malaysia perlu bersiap sedia menghadapi satu lagi "bala". Iaitu punyai PM yang kepalanya suka gunakan taktik samseng ala C4 !

Tun Razak berjumpa Mao Tze Dong di Peking dalam keadaan keharmonian politik tanahair. Beliau dapat "lembutkan hati" Mao Tze Dong tentang sokongan terhadap PKM dan meraih sokongan undi Cina dalam Pilihanraya yang diadakan selepas pulang dari Peking. Undi Melayu juga bertambah hasil masuknya PAS pimpinan Dato' Asri dalam BN.

PM Najib bakal menuju Beijing dalam keadaan Ipoh tidak ketentuan politiknya, BN tewas 4 kali berturut-turut PRK, kehilangan 4 buah negeri dalam PRU 2008 dan terkini amat takut kepada pilihanraya! Aneh bukan ?

Tun Razak menuju Peking dalam keadaan imejnya bersih. Manakala Najib menuju ke Beijing dalam keadaan imejnya buruk di mata media asing. Akhbar asing menyiarkan "kisah sebenar" tentang pembunuhan Altahtunya. PM Najib pula tidak berani menyaman atau panggil duta mereka untuk bantahan.


Mungkin jika Tun Razak masih hidup, beliau geleng kepala lihat lagak "samseng" anaknya memerintah Malaysia.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...