ARTIKEL BOMBASTIK

Saturday, March 30, 2013

LAHAD DATU :Semakin jauh dan jauh.......


Melihat kepada isu Lahad Datu, semakin jauh dan jauh dari sebenar.

Cuba kita tanya diri sendiri atau tanya sama batu@pokok@ayam. Jangan tanya Menteri UMNo atau IGP, nanti anda dituduh pengkhianat atau musuh negara!

SATU
Setelah lebih 100 pengganas ceroboh negara, Menteri KDN bilang ini bukan pengganas,mereka Tentera Sulu. Tidak bahaya.Keselamatan terkawal. PDRM mampu kawal.Kita selesai cara diplomasi.

Kemusykilan : Mengapa bukan ATM tanggani kes ini pada awalnya ? Dan mengapa begitu mudah musuh ceroboh perairan negara ini?

DUA
Bila pengganas Sulu tembak mati anggota polis, secara automatik Menteri KDN dan segala Menteri UMNO labelkan penceroboh sebagai pengganas. Macam kes Kumpulan Mujahidin Malaysia(KMM). Mulanya digelar Mujahidin kemudian menjadi Militan. Malaysia "kaya" dengan istilah!

KETIGA
Baru sekarang kita tahu tahap keselamatan negara kita.Itu baru di Sabah. Sudahlah Sabah terpinggir oleh BN dari segi pembangunan, dari segi keselamatan juga Menteri UMNO pandang "sebelah mata". Kita melihat baru sekarang Kerajaan UMNO mahu tambah balai polis, anggota keselamatan dan peralatan baru. Sabah kena serang, baru tersedar!

KEEMPAT
Lahad Datu terjadi hampir dengan tarikh LIMA berlangsung. Wow! Ber"shopping" sakanlah Menteri Pertahanan untuk membeli senjata atas alasan kes Lahad Datu.
Tiada rasa bersalah dan bertanggungjawab apa yang berlaku di Lahad Datu. Sepatutnya letak jawatan jika ada harga diri!

KELIMA
Kes Lahad Datu jadi medan kempen UMNO mengutuk pembangkang. Kononnya hanya UMNO dan BN ada semangat patriotik. Pembangkang dianggap macam pengkhianat. Samalah seperti Perayaan Kemerdekaan.Hanya UMNO dan BN yang layak untuk rayakan!

Kes Lahad Datu bakal berlalu(seperti kata Ketua Polis Sabah,kini ada kurang 10 pengganas lagi). Berlalunya kes ini dengan meninggalkan beberapa perkara:

i) Menteri KDN dan Menteri Pertahanan berlepas diri dari kes ini. Sasaran dituju kepada pembangkang. Berlepas diri bermakna tiada rasa bertanggungjawab atas pencerobohan ini yang mengorbankan 10 anggota keselamatan. Mengapa begitu liat untuk lepas jawatan tanda tanggungjawab anda berdua.

ii) Menteri UMNO menwar-warkan betapa seriusnya Kerajaan UMNO menjaga keselamatan negara terutama Sabah. Adakah setelah berlaku pencerobohan dan kematian anggota keselamatan kita bermakna hebatnya UMNO jaga keselamatan negara?

iii) Setelah berlaku kematian keatas anggota keselamatan, barulah PMNajib war-warkan kenaikan gaji ATM dan PDRM.Tanda bersalah atau kempen PRU?

iv) UMNO cuba "spin" rakyat seolah-olah pembangkang hina,rendahkan dan lekehkan anggota PDRM dan ATM. Pada hal, UMNO yang "gunakan" PDRM dan ATM untuk kepentingan politik mereka. Lihatlah gangguan ceramah. PDRM membisu kerana ada arahan dari orang politik

Sebenarnya rakyat dan pembangkang kecewa dengan cara UMNO tanggani isu ini. Seolah-olah ada agenda tersembunyi cara UMNO tanggani isu ini. Lebih dikaitkan dengan Projek IC ciptaan Mahathir. Sebab itulah Mahathir banyak keluar kenyataan tentng Lahad Datu dan akhirnya sanggup jejak kaki di sana untuk tunjuk kononnya dia tiada apa-apa kesalahan terhadap Sabah!

Rakyat tidak pernah persoal cara askar dan polis gempur pengganas. Mereka lebih tahu dengan ilmu peperangan dan senjata.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...