ARTIKEL BOMBASTIK

Wednesday, November 23, 2011

Pengajaran dari Gelora Bung Karno.


Pengalaman pasukan Malaysia dalam Sukan SEA 2011 dan diakhiri dengan kemenangan dramatik dalam acara "pingat segala pingat" bolasepak sewajarnya memberi pengajaran buat UMNO.

Pengalaman pasukan negara yang dibuli, diejek, dihina, di diskriminasi di semua lokasi acara sukan yang mana kemuncaknya di Stadium Gelora Bung Karno membayangkan itulah semangat rakyat Malaysia untuk melawan bentuk buli, kezaliman, penindasan, diskriminasi UMNO terhadap rakyat yang menyokong Pakatan Rakyat.

Kita melihat pada malam kemuncak final bolasepak ada sesuatu yang menarik untuk kita fahami. Pasukan kita bersama semua penyokong terutama di negara ini begitu bersemangat adalah kerana mereka merasakan perlunya "menimbus" segala keangkuhan dan kesombongan penyokong Indonesia yang memandang hina terhadap pasukan Malaysia. Mereka merasakan perlunya penyokong Indonesia diajar akibat perangainya yang kurang ajar.

Apabila kita dihina, dibuli dan diejek terutama semasa lagu Negaraku dimainkan dan maruah negara di hina, ianya menimbulkan satu kekuatan dan semangat yang luar biasa kepada semua pemain bolasepak dan rakyat negara ini. Semangat untuk mememadamkan ego dan kesombongan Indonesia begitu tinggi. Hasilnya tercapai dalam final bolasepak.

Sama halnya dengan UMNO yang kena mengerti, apabila rakyat dihina, dibuli, dipandang rendah terutama atas sikap UMNO terhadap negeri Pakatan Rakyat dan penyokong PR maka ianya bakal menaikkan semangat juang yang amat tinggi di kalangan rakyat sama seperti pasukan bolasepak Malaysia ketika bermain di Stadium Gelora Bung Karno.

Apabila Kelantan dibuli lebih 20 tahun oleh Kerajaan Pusat UMNO, ianya menimbulkan satu kekuatan luar biasa rakyat Kelantan untuk "mengajar" UMNO. Begitu juga kini rakyat Selangor, Pulau Pinang dan Kedah akan "mengajar" sikap kurang ajar Kerajaan UMNO.

Rakyat Perak juga akan bertindak juga keatas Kerajaan UMNO yang merampas kuasa rakyat Perak.

UMNO perlu diajar seperti mana penonton Indonesia yang kurang ajar itu. Bezanya cuma rakyat Indonesia menghina pasukan Malaysia atas dasar maruah dan kedaulatan negara manakala UMNO menghina dan membuli sesama Melayu dan Islam atas dasar politik sempit dan dendam!

1 comment:

Ilham said...

untung gua gak nonton langsung, jadi gak disebut orang kurang ajar. Gua di rumah nyanyi lagu Terang Bulan waktu lagu Negaraku dikumandangkan, jadi gua gak hina lagu negaraku. hehe

Sesama muslim bersaudara, tapi Rasa Nasionalisme harus tetap bergelora.
-IMB

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...