ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, September 20, 2011

Hey orang politik ! Berpolitik biar cerdik.


Akhir-akhir ini, semakin ramai orang politik "tidak cerdik" berpolitik. Berpolitik macam budak tidak bersekolah. Atau macam orang mabuk. Buat politik pula macam baru hidu gam !

Tidak cerdik. Jika tidak cerdik, namanya jahil. Dalam bahasa Melayu diterjemahkan sebagai bodoh.

Antara kenyataan untuk menunjukkan orang politik "tidak cerdik" ialah :

a) Mahu ubah bendera Malaysia.
b) Mahu ubah lagu Negaraku.
c) Mahu ubah tarikh kemerdekaan.
d) Mahu menafikan kemerdekaan.
e) Mahu menafikan tokoh kemerdekaan.

Bendera kita walaupun macam Amerika, adalah bendera kita juga. Tidak perlu ungkit sejarah asal bendera. Buang masa dan menguntung Utusan Malaysia !

Begitu juga lagu Negaraku. Walaupun asalnya dari Terang Bulan atau lagu negeri Perak ciptaan orang Peranchis, ianya adalah lagu kebangsaan kita. Lagipun liriknya tiada yang bercanggah aqidah.

Mengenai tarikh kemerdekaan pula, terimalah 31hb Ogos 1957. Itulah hari bersejarah negara. Walaupun ada yang mengatakan kita "separuh masak" merdeka dan walaupun Sultan Johor tidak hadir disaat itu, terimalah itulah hari bersejarah negara. Soal bagaimana kita capai kemerdekaan dan cara sambutan dirayakan adalah soal lain.


Kita tidak bersetuju cara kemerdekaan dirayakan sahaja iaitu seolah-olah UMNO yang berhak merayakan dan menjadi majlis rasmi UMNO. Itu kita menentang keras.


Dan yang terakhir, kita kena terima hakikat bahawa Bapa Kemerdekaan kita adalah Tunku Abdul Rahman. Tidak perlu kita menafikan gelaran tersebut. Yang kita menentang adalah cara UMNO menjulang tokoh kemerdekaan dengan menafikan tokoh-tokoh yang lain seperti Dr Burhanuddin Al Helmi, Pak Sako, Ahmad Boestaman, Ustaz Abu Bakar Baqir, Rosli Dhobie, Haji Abdul Rahman Limbong, Tok Janggut dan puluhan lagi. Bukan sekadar Tunku dan Datuk Onn Jaafar. Soal Tunku dan Datuk Onn khidmat untuk penjajah, itu soal kedua.


Begitu juga adakah Shamsiah Fakeh, Mat Indera dan Rashid Maidin sebagai pejuang kemerdekaan atau komunis, ianya adalah subjektif. Ada pro dan kontra. Kita tidak boleh memaksa pendapat kita keatas orang lain. Fikir dengan hati yang telus, bersih, kajian mendalam dan terbuka.


Semuanya telah berlalu. Kita mesti pandang kehadapan untuk membina negara dan bebaskan negara dari "penjajahan" UMNO dan BN.


Akhirkata, sempena bulan kemerdekaan ini sama-sama kita sedekah Al Fatihah buat pejuang kemerdekaan termasuk arwah Shamsiah Fakeh, Mat Indera, Rashid Maidin dan anggota polis yang terbunuh di Bukit Kepong.


Buang yang keruh, ambil yang jernih dan musnahkan UMNO yang menipu rakyat selama 54 tahun !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...