ARTIKEL BOMBASTIK

Saturday, December 25, 2010

Kemalangan Bas Ekspres :Pendekatan Rohani.


Satu lagi kemalangan ngeri membabitkan bas berlaku lagi. Kali ini membabitkan 28 orang terkorban. Seramai 26 orang pelancong asing dan 2 orang rakyat tempatan terkorban.


Oleh kerana tidak ramai rakyat kita terbabit, maka tiadalah banyak "rintihan, bebelan dan kritikan" terpapar di media. Bayangkan jika kesemuanya rakyat kita. Barangkali berlaku peraturan-peraturan baru di gubal.


Kita tidak tahu apa yang terpapar di media dan akhbar Thailand tentang peristiwa ngeri ini. Tentunya ada kritik pedas terhadap sistem keselamatan pengangkutan negara ini.


Juga tidak ketinggalan akan merundumlah seketika kebanjiran pelancong asing ke negara ini. Lebih-lebih lagi penggunaan bas untuk pelancong asing akan berkurangan.


Akibat kemalangan ngeri yang silih berganti membabitkan bas ekspres dan perlancongan ini, berlakulah saranan agar peraturan diperketatkan. Ini menjadi semacam "rutin dan wirid" jika setiap kali ianya berlaku. Pak Menteri seperti biasa akan arah ini dan itu. Biasalah standard menteri kita yang "kebal" untuk bertanggungjawab. Semacam mahu pegang jawatan hingga mati atau dibuang oleh PM.


Barangkali kita sering terlupa untuk menggunakan secara pendekatan ugama untuk atasi masalah ini. Berdasarkan pengalaman menggunakan bas ekspres, ada beberapa perkara yang perlu bagi syarikat bas mengambil langkah kerohanian untuk mengurangkan kemalangan ini. Antaranya, pastikan setiap pemandu bas adalah orang yang menunaikan solat.


Kita melihat ada dikalangan pemandu bas adalah orang yang tidak solat. Bahkan jika kita menyuruh untuk berhenti seketika untuk solat Subuh misalnya, mereka marah-marah dan merungut-rungut.


Ada juga yang agak lembut, menghentikan bas tetapi hanya penumpang sahaja yang solat.Pemandu pula ke tandas dan tidak solat. Pulak!


Bagaimana perasaan anda sebagai penumpang punya pemandu yang abaikan solat? Rasa selamat dan berkat untuk naik bas?


Bukan bermakna jika pemandu itu solat maka kemalangan tidak akan berlaku tetapi sekurang-kurangnya hati kita sebagai penumpang rasa tenang dan selamat dengan hal pemandu yang menunaikan solat.


Berbeza perasaan didalam hati jika kita naik bas yang mempunyai pemandu yang menunaikan solat dengan pemandu yang tidak solat.


Moga pihak pemilik bas prihatin dengan hal ini. Kesimpulannya pemilik bas juga mestilah dari golongan yang menunaikan solat barulah perkara solat ini diambil berat terhadap pemandu bas mereka.

1 comment:

Anonymous said...

terbaik!!! semoga Allah bg keinsafan n hidayah utk kita semua... amiiin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...