ARTIKEL BOMBASTIK

Sunday, June 14, 2009

Jual tilam pun okey jugak.........


Tidak sampai 100 hari lagi IG Musa Hasan akan tinggalkan Bukit Aman. Khidmatnya yang sepatutnya tamat September 2008 dilanjutkan hingga setahun. Tentu banyak kenangan dan peristiwa besar berlaku semasa IG Musa berkhidmat dalam PDRM ini.


IG Musa mula terkenal semasa perbicaraan kes Anwar 1998. Beliau diantara orang yang bertanggungjawab dan bekerja keras untuk sabitkan kesalahan Anwar sekaligus hantarkan Anwar jadi warga Sungai Buloh.


Naiknya Musa sebagai IG dianggap sebagai balas budi Mahathir atas kesungguhan beliau "memampuskan" karier politik Anwar. Walaupun melangkaui beberapa pegawai senior PDRM.


Beliau bukan sahaja masih "bertarung" dengan orang politik seperti Anwar dalam kes rasuah dan palsukan maklumat tetapi sedang menunggu masa untuk "berperang" sesama warga PDRM. Beberapa pegawai dan bekas pegawai atas PDRM seperti Datuk Mat Zin Ibrahim bersiap untuk mengheret IG Musa ke mahkamah.


Mantan IG Hanif Omar juga tidak ketinggalan mengkritik IG Musa. Pernah keluar artikel beliau dalam akhbar tentang kritikan belisau terhadap Musa.


Sepanjang khidmat beliau sebagai IG, nama baik dan imej PDRM banyak tercalar. Antaranya kematian tahanan dalam lokap, pencerobohan polis dalam Dewan Undangan Negeri Perak dan melatanya pengaruh Along dan Gengster.


Kadangkala PDRM semasa era Musa ini seolah-olah kuasanya melebihi PM sendiri. IG Musa begitu berani membangkang cadangan Pak Lah untuk mewujudkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCM). Hingga kini IPCM jadi benda basi.


Moga-moga berundurnya Musa dari Bukit Aman akan menjernihkan kekeruhan nama PDRM. Lepas ini kemana Musa ?


Harapnya tidaklah beliau terlibat dengan "benda-benda haram" seperti mantan IG Hanif Omar buat sekarang. Kerja dengan taukeh judi. Atau terlibat dengan BK Tan.


Elok tolong ayah mengajar mengaji Al Quran dan Tajwid. Atau boleh juga buka bisnes jual tilam atas lori. Moga-moga ingat balik nostalgia di mahkamah tahun 1998! Apapun itu kerja yang halal lagi toyyibah!


Selamat Bersara Tuan Musa bin Tan Sri Abu Hasan Azahari.

2 comments:

Unknown said...

Ya ...lar... dunia kata pergi...kubuq dok panggil... buat benda berpaedah lagi baik.

BUJANG SUSAH said...

Salam tok... banyak posting2 yg bagus dalam blog ni.. pasang gadget follower ler... pasang shoutbox sekali, senang kawan2 nak tinggalkan link..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...