ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, May 21, 2013

MCA gali jirat?



MCA berada di persimpangan. Ini semua gara-gara dua resolusi yang di gunapakai selepas PRU 13.

Resolusi puaka yang "mengharamkan" mana-mana ahli MCA menyertai Exco maupun Menteri jika MC kalah teruk dalam PRU 13.

Apabila betul-betul MCA sudah di"ludah" oleh majoriti pengundi Cina dalam PRU 13 lepas, kini resolusi itu berkuatkuasa serta merta.

Tiada diketahui mengapa resolusi itu di cipta oleh pimpinan MCA. Adakah sebagai ugutan kepada pengundi Cina agar memangkah MCA dalam PRU 13 atau terima risiko resolusi berpuaka ini?

Yang pasti ugutan bodoh MCA ditolak oleh kaum Cina. Bahkan ramai calonnya tewas di tangan calon bukan Cina di kawasan majoriti Cina seperti Parlimen Pandan.

Majoriti pengundi Cina dalam PRU 13 menolak rasis dan menerima parti berbilang kaum seperti PKR bahkan tidak segan silu mengundi PAS atas dasar menolak rasis, rasuah dan ketidakadilan.

Jadinya sekarang, MCA berdepan krisi keyakinan,kepimpinan dan arah tuju.

Dalam masa terdekat, di jangkakan MCA bakal berdepan krisis kepimpinan. Sepatutnya apabila MCA kalah teruk dalam PRU 13,presidennya Chua Soi Lek terus meletak jawatan.Tidak perlu tunggu Mesyuarat Agung parti.

Walaupunbagaimanapun, dalam mas terdekat ini, MCA kena sekesai dahulu kemelut di Johor. Jika MCA berkeras untuk mengenakan tindakan ke atas ADUN Pulau Sebatang, ini bermakna:
i) MCA tidak menghormati Sultan Johor. (Derhaka?)
ii) ADUN nya mesti keluar parti.Samada masuk GERAKAN ataupun PPP. Yang pasti ADUN Pulau Sebatang tidak boleh masuk UMNO maupun KIMMA, jauh sekali Hindraf !

MCA mesti buat perubahan yang drastik jika ingin kembali semula ke landasan politik Malaysia. Antara langkah-langkahnya :

i) Hapuskan pengaruh Chua Soi Lek. Imej Soi Lek sebagai porno dan anti Islam menyebabkan orang Cina menolak MCA.
ii) Ubah imej MCA daripada KeCinaan kepada berbilang kaum. Rasis kepada berbilang kaum.. Jadikan MCA terbuka untuk semua kaum.
iii) Atau bubar MCA, dan ahlinya boleh sertai DAP,PKR,PAS,GERAKAN dan PPP.

Jika UMNO simbol perkauman Melayu, MCA pula simbol perkauman Cina.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...