ARTIKEL BOMBASTIK

Sunday, November 2, 2008

PAS perlu selaraskan kenyataan !


Ada 3 perkara isu perkauman sedang dimanipulasikan oleh UMNO dan BN. Yang malangnya pimpinan PAS terikut-ikut dengan tarian gendang alunan ciptaan UMNO/BN.

a) Isu lantikan Pemangku Pengurus Besar PKNS.

b) Ekuiti 30 % bumiputera.

c) Kuota rumah 50% di Kedah.


i) Perlantikan Pemangku Pengurus Besar PKNS.

Isunya timbul kerana seorang Cina dilantik. Jika Melayu mungkin tidak menjadi isu dan masalah. Ianya menjadi isu perkauman bila UMNO bantah dan MCA dan DAP setuju. Di sini kita yakin UMNO, MCA dan DAP setuju atas dasar perkauman. PAS macamana?

Sepatutnya PAS rujuk kepada MB seawalnya. Jangan keluarkan sebarang kenyataan sehingga jelas. Mungkin MB Selangor lebih arif tentang perlantikkan ini. Dari segi relevennya, sememangnya patut MB Selangor lantik Cina jadi Pengurus Besar PKNS. Mengapa? Kerana hampir 40 tahun, PKNS kerugian berbilion dan penguasaan hartanah dikusai oleh Cina 75%. Melayu sekadar 25 %. Ini semua ketika orang UMNO Melayu berkuasa!

Di sini kita lihat, betapa dahsyatnya bila orang Melayu yang kiblatnya kepada UMNO menguasai mana-mana organisasi. Mereka sanggup melihat Melayu miskin dulu, kini dan selamanya. Apabila Melayu miskin, UMNO akan ungkitkan tentang kuota, DEB dan sebagainya. Padahal yang khianatnya adalah UMNO.

Memang patutpun Cina marah dengan DEB. DEB hanya untuk UMNO sahaja kemudian di"alibaba" kan kepada MCA.

Langkah Hasan Ali berbincang dan cadangkan nama-nama kepada MB Selangor patut dipuji. Tetapi alangkah cantiknya jika nama-nama Cina yang non-patisan juga di selit! Ini barulah "PAS For All" !

Sebenarnya jika kita melihat kerugian yang dialami PKNS dan kegagalan menaikkan orang Melayu, yang patut bertanggungjawab ialah Pengurus Besar dan Timbalannya. Samada Melayu, Cina dan India. Mereka inilah tidak layak memimpin PKNS.


ii) Kuota 30 % dan kuota rumah 50% di Kedah.

Ketua Pemuda PAS dan MB Kedah perlu ubah kenyataannya. Mereka berdua perlu ikut kenyataan Presiden PAS. Baru tidak timbul baur perkauman. Alangkah bagusnya jika MB Kedah berkata :

" Kerajaan Kedah akan bantu semua rakyat untuk memiliki rumah sendiri. Kita akan arah Pemaju buat lebih banyak rumah kos rendah ."

Ucapan ini secara langsung ditujukan kepada orang Melayu kerana mereka lebih ramai miskin dan penduduk majoriti Kedah. Di sini rakyat berbangsa Cina dan India tidaklah marah tentang hasrat murni kerajaan negeri. Ini kerana rakyat miskin juga meliputi orang Cina dan India.

Barulah nampak imej Kerajaan Pakatan Rakyat sebagai Kerajaan Berkebajikan!


Ulasan oleh Presiden PAS patut diambil perhatian. Beliau menyatakan semua pihak layak dibantu jika miskin. Samada Melayu, Cina dan India semua layak. Secara logiknya tentulah ramai orang Melayu yang layak kerana mereka paling ramai miskin angkara kedurjanaan UMNO menipu mereka!

Saya tertarik dengan ulasan Presiden PAS tentang kehadiran Hindraf mengunjugi Rumah Terbuka PM baru-baru ini. Semua orang kutuk Hindraf. Pelbagai label tohmahan untuk Hindraf. Tapi ulasan Presiden menunjukkan keprihatinan beliau tentang kezaliman dan hak bersuara rakyat. Orang India terharu dengan pembelaan Presiden PAS.

Kita berharap mulai sekarang sebagai menghayati "PAS for All", pimpinan PAS kurangkan mengeluarkan perkataan yang boleh mengguris perasaan kaum.

Manusia boleh bertoleransi tentang ugama tetapi tidak untuk bangsa! Sebab itulah orang India benci kepada UMNO. Begitu juga orang Cina.






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...