ARTIKEL BOMBASTIK

Thursday, November 20, 2008

SENSASI !! Filem terbaik 2008

Suasana Hotel Kublai Khan penuh sesak dengan wartawan hiburan. Mereka hadir untuk sidang media oleh Roy Jack pengarah filem box office tahun 2008. Filem bertajuk " From Ulan Bator with C4" berjaya memecah rekod sebagai filem terbaik Republik Dacing sejak merdeka. Mari kita ikuti wawancara dengan pengarahnya yang juga pelakon utama, Roy Jack.

Wartawan: Tahniah atas kejayaan filem " From Ulan Bator with C4". Bagaimana perasaan sdr. Roy Jack (RJ) ?

RJ : Terima kasih atas ucapan tersebut. Kejayaan ini juga untuk rakyat Republik Dacing. Seharusnya kita semua berbangga.

Wartawan : Berapa kos perbelanjaan membikin filem ini ? Siapa yang membiayainya?

RJ : Lebih kurang RM500 juta. Alhamdulillah. Pihak kami mendapat penajaan penuh dari Submarine and Sukhoi Sdn. Bhd. Tanpa penajaannya saya rasa filem ini tidak akan berjaya.

Wartawan : Selain sdr, mungkin ada lagi orang yang turut terlibat menjayakan filem ini.

RJ : Oh ya... betul. Biarlah saya berterus terang. Secara peribadi, orang yang amat besar memainkan peranan penting untuk menjayakan filem ini ialah Dato' Jib Roy. Beliau amat teliti. Beliau senantiasa mahu setiap skrip mesti dihafal dan lakonan dibuat mengikut skrip. Jika ada skrip tersilap, beliau cepat-cepat membetulkannya. Saya betul-betul tabik dengan kesungguhannya. Begitu juga dengan isterinya Datin Rose Moh. Dato Jib Roy juga selalu ingatkan saya jika filem ini gagal, beliau akan bertapa di Sungai Buloh Valley sebagai memenuhi nazarnya. Ini satu motivasi kepada saya untuk jayakan filem ini.

Wartawan : Uniknya filem ini kerana menggunakan 95% pelakon terdiri daripada beruk-beruk. Bagaimana haiwan ini dilatih dan senang mematuhi arahan ?

RJ : Senang je. Kita suntikan sejenis dos pelali yang dinamakan FULUS kat mulut mereka. Terus beruk-beruk ini mematuhi arahan kita.

Wartawan : Boleh sdr boleh kongsikan pengalaman manis dan cemas semasa penggambaran filem ini?

RJ: Tentu sekali. Terutama suasana cemas. Berpeluh saya dibuatnya. Dato' Jib Roy juga berpeluh bahkan menggigil! Antaranya, semasa adegan mengangkat sekeping gambar. Walaupun gambar itu ringan tetapi semasa aksi itu, berlaku perebutan antara Beruk Kuning Bata dengan Beruk Jingga untuk menurunkan gambar itu. Ini menyebabkan berlaku kecederaan keatas pelakon utama. Nasib baik Beruk Kelabu Tahi Anjing menyelamatkan keadaan dengan membuang gambar itu jauh-jauh.
Begitu juga ketika tiba-tiba seekor Beruang Hitam muncul sambil angkat kakinya yang depan seolah-olah bersumpah. Mujurlah Dato Jib tembak pelali FULUS kat beruang itu. Terus beruang itu melarikan diri. Hingga kini hilang tanpa dikesan.

Wartawan : Pengalaman sedih?

RJ : Penggambaran filem kami selama hampir 2 tahun merapatkan hubungan antara satu sama lain. Samada krew dan pelakon. Termasuk beruk-beruk yang terlibat. Kami umpama satu keluarga. Selepas ini saya akan sambung belajar di Batu Putih Island University. Ambil semula sijil SRP. Kerana filem ini, saya terpaksa tangguhkan pengajian saya untuk tumpukan kepada filem ini.

Wartawan : Bagaimana dengan beruk-beruk yang menjadi pelakon filem ini ? Jual kat sarkas ke?

RJ : Oh tidak. Kami akan lepaskan ke hutan semula. Mungkin dengan saguhati yang kami berikan, beruk-beruk ini boleh enjoy hingga dua generasi. Bila kami buat filem lain, kami akan panggil lagi beruk-beruk ini. Bagi kami, beruk-beruk ini adalah pelakon terbaik filem ini.

Wartawan : Filem ini akan sertai Festival Filem Dunia ? Dan mungkin dapat anugerah terbaik?

RJ : Kami akan sertai Festival ICJ kat The Hague Belanda.

Wartawan: Terima kasih atas kesudian sdr. mengadakan sidang media ini. Kami ucapkan selamat ambil semula SRP dan semoga berjaya.

RJ : Sama-sama. Pesan saya, jangan beli VCD cetak rompak filem " From Ulan Bator with C4". Belilah yang original.

( Nota : Wawancara ini disiarkan bakal oleh suratkhabar Keris Telanjang Daily pada 31 Februari 2009 dan ianya tiada kaitan dengan yang hidup dan yang mati weeh!)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...