ARTIKEL BOMBASTIK

Saturday, November 29, 2008

PRK P036 : PAS perlukan calon tempatan.



PRK P036 Kuala Terengganu bakal diadakan. P036 mengandungi 4 DUN iaitu Bandar, Ladang, batu Burok dan Wakaf Mempelam. Kecuali Bandar, semuanya milik PAS. Wakaf Mempelam dan Batu Burok adalah "stronghold" bagi PAS seperti Rhu Rendang dalam Parlimen Marang. Manakala Ladang, PAS cuma menang tipis 31 undi dan Bandar adalah milik MCA. P036 adalah kawasan yang siling bertukar parti. Parti pembangkang yang pernah memenanginya iaitu Parti Negara melalui Dato' Onn Jaafar(dulu dikenali sebagai Kuala Terengganu Selatan). Begitu juga Semangat 46(Datuk Manan Osman) tahun 1990. PAS pula pada tahun 1999 melalui Syed Azman Syed Ahmad Nawawi dengan majoriti melebihi 10,000 undi.


Melihat kepada rekod keputusan P036 yang lepas, seolah-olah penentu kemenangan P036 ditentukan oleh DUN Bandar. Parti mana yang menang DUN Bandar bermakna memiliki P036.
Dalam PRU 8, DUN Bandar dimenangi oleh PAS menerusi Ustaz Harun Jusoh manakala P036 oleh Semangat 46. Dalam PRU 10, DUN Bandar juga dimenangi PAS menerusi Azmi Yop dan P036 oleh Syed Azman Syed Ahmad Nawawi(PAS).

Tetapi jika kita lihat keputusan PRU 12, PAS memenangi 3 DUN tetapi gagal hantar Mat Sabu Ke Parlimen. Ini kerana BN melalui MCA berjaya dengan majoriti 1,134undi. Untuk mengharapkan undi pos, adalah mustahil bagi PAS. 98.5% undi pos adalah untuk BN. Undi pos datangnya dari IPK Polis dan FRU yang bermarkas di sebelah Dewan Tunku Abdul Rahman. Oleh itu jentera PAS dan Pakatan Rakyat perlu menumpukan fokus utama menarik undi masyarakat Cina di DUN Bandar. Peratus pengundi Cina adalah 38% di DUN Bandar dan 10% bagi P036.

Mengenai calon, PAS perlu memilih calon dari kalangan orang tempatan. Perlu difahami, PRK berbeza dengan PRU. Dalam PRU, faktor calon tidak begitu diambilkira oleh pengundi. Ini kerana tumpuan mereka ke seluruh negara. Tiada masa melihat kewibawaan calon. Pengundi ketika itu lebih "seronok" melihat tokoh-tokoh politik bertarung di seluruh negara dari menumpukan calon yang bertanding di tempat mereka sendiri. Faktor budaya politik Terengganu yang "tidak mesra" kepada calon luar berbanding budaya politik Kelantan juga boleh diambilkira. Mungkin calon baru mewakili golongan muda boleh difikirkan.

Begitu juga PAS perlu teliti memilih calonnya. Kes ADUN Batu Burok yang lebih masa di Kuala Lumpur juga perlu dijadikan iktibar untuk memilih calon.

Kelebihan PAS kalinya berdasarkan beberapa faktor dan boleh digunakan sebagai bahan ceramah dan kempen. Antaranya :
1) Isu "natang" oleh UMNO semasa keributan memilih MB. Ianya berlaku di P036.

2) Tembakan peluru hidup oleh polis. Juga berlaku di P036.

3) Perbalahan antara Mat Said dan Mat Deris serta kuncu-kuncunya semasa Pasca PRU.

4) Isu pemilihan Ketua Bahagian UMNO antara orang Mat Said dengan Mat Deris.

5) UMNO akan gunakan medan P036 untuk kempen pemilihan pada Mac nanti. Mereka bergasak sesama sendiri !

1 comment:

.@blogger.com said...

Biarkan mereka bergasak sesama sendiri. Jangan peduli hal orang. Lawat blog geng kita ni: http://braveheart-blogger.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...