ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, August 31, 2010

ZAM, dah baiki Bahasa Inggeris anda?


Setelah menyepi begitu lama akibat kecundang dalam PRU 12, sekonyong-konyong pemuja tegar Mahathir, Zainuddin Maidin(ZAM) muncul dengan kenyataan jahatnya mengutuk dan mengfitnah PAS.

Rekod ZAM sebelum ini sememangnya anti PAS. Tidak pernah beliau memuji PAS. Sepanjang kariernya sebagai wartawan puluhan tahun, beliau tidak pernah simpati terhadap Gerakan Islam.

Utusan Malaysia adalah tempat beliau meluahkan perasaan bencinya kepada Gerakan Islam.

Kini beliau kembali lagi setelah menyepi sekian lama. Seperti perangai sifunya Mahathir, bencinya kepada PAS dulu, kini dan selamanya.

Tiada diketahui adakah kemunculannya dengan mengfitnah PAS sebagai isyarat kepada PMNajib bahawa beliau masih lagi "bernyawa dan bernafsu" untuk dipilih sebagai calon UMNO dalam PRU akan datang. Atau sekadar "lepas gian" untuk mengutuk PAS?

Kenyataan terbarunya berkaitan dengan keadaan semasa iaitu peristiwa anti Malaysia di Indonesia dan sokongan kaum Cina terhadap PAS terutama dengan isu doa dan kunjungan ke surau bulan Ramadhan.

ZAM mengungkit peristiwa 13 Mei zaman Tunku Abdul Rahman kononnya PAS meminta Tunku agar merampas harta kaum Cina dan menuduh PAS sokong Indonesia dalam Konfrantasi 1969.

Mengapa ZAM menyebut perkara tersebut?

Pertamanya agar kaum Cina menjauhi PAS kerana PAS "parti pelampau agama". PAS akan dianggap kaum Cina sebagai zalim dan ekstrim.

Kedua, ZAM juga mengungkit kisah kononnya PAS sokong Indonesia, supaya kaum Melayu anggap PAS tidak ada perasaan patriotik terhadap negara sendiri. Lebih-lebih lagi dengan peristiwa pijak, ludah dan bakar bendera Jalur Gemilang oleh segelintir rakyat Indonesia di hadapan Kedutaan Malaysia di Jakarta.

Malang bagi ZAM. Barangkali jika zaman 80an atau 90an , kenyataan ZAM ini boleh mempengaruhi rakyat. ZAM masih berkhayal dengan era itu.

Hoi ZAM! Sekarang adalah zaman teknologi maklumat. Rakyat sudah cerdik dan celik teknologi. Rakyat tidak boleh diperbodohkan lagi.

Jika dulu, rakyat tiada pilihan untuk baca akhbar selain Utusan Melayu dan Utusan Malaysia. Kini segalanya berubah. Maklumat alternatif begitu menggila di internet dan akhbar alternatif.

Cara berfikir ZAM melayakkan dirinya untuk bersama dengan Mantan Naib Canselor UiTM dan Nordin Kardi dalam "Kelab Cerdikiawan Kangkung".

ZAM, dah baiki Bahasa Inggeris anda, nanti Al Jazeera datang lagi untuk wawancara anda!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...