ARTIKEL BOMBASTIK

Thursday, August 26, 2010

Mungkinkah Konfrantasi kali kedua?


Mungkinkah berlaku konfrontasi kali kedua antara Malaysia-Indonesia? Dulu Adam Malek dan Tun Razak masih hidup. Bolehlah mereka berdua damaikan negara serumpun ini. Kini mereka berdua telah bergelar arwah.


Barangkali Mufti Harussani boleh jadi pendamai antara dua negara ini. Beliau ada ilmu damai sehingga "peperangan besar " dapat dielakkan akibat "perlembagaan baru". Itulah jasa Harussani yang mesti dikenang sampai bila-bila.


Bendera Jalur Gemilang dipijak, dibakar, Kedutaan kita dibaling najis, dikepung, rakyat kita diancam untuk dihalau dan Duta kita diberi tempoh 3 hari untuk meninggalkan bumi Indonesia.


Apa makna ini semua?


Puncanya 7 rakyat kita ditahan oleh penguatkuasa Indonesia manakala 3 penguatkuasa Indonesia ditahan dengan bergari oleh pihak Berkuasa ita.


Melihat kepada puncanya, ianya mampu diselesaikan secara diplomasi mesra penuh kesantunan antara Malaysia dan Indonesia.
Malangnya aksi segelintir rakyat Indonesia seolah ada agenda tertentu yang dirangka oleh pihak luar.
Tentunya pihak luar itu samada Amerika, Australia maupun Singapura.
Amerika mempunyai rekod dalam hal campurtangan luar. Mereka telah lakukan keatas Iraq, Afghanistan, Kuwait dan Saudi. Kesemuanya adalah negara Umat Islam.
Antara taktik yang digunakan oleh penjajah dulu dan kini adalah melagakan sesama bangsa, rumpun dan mewujudkan suasana kacau bilau, huru hara dan peperangan di negara yang ingin dijajah.
Indonesia dan Malaysia amat penting kepada Amerika. Ianya kerana mempunyai pengaruh keatas ASEAN dan Negara OIC dari segi populasi dan geografi.
Indonesia dan Malaysia juga subur dengan gerakan dakwah dan politik Islam. Pengaruh PKS dan PAS senantiasa dipantau oleh Amerika.
Amerika juga bimbang dengan perkembangan gerakan Jihad yang diketuai oleh Syeikh Abu Bakar Basyir.
Melihat kepada aksi demostrasi oleh rakyat Indonesia di hadapan Kedubes Malaysia, tiada langsung disertai oleh Gerakan Islam seperti PKS, PPP, Muhamadiyyah, NU dan Front Pembela Islam (FPI).
Demo itu hanya disertai BENDERA yang disokong oleh Forum Kebangsaan Indonesia dan Gerakan Pemuda Forum Betawi Rempug.Tiga persatuan mahasiswa - Perhimpunan Mahasiswa Katolik Indonesia, Gerakan Mahasiswa Nasional Indonesia, dan Liga Mahasiswa Nasional turut menyertai demo tersebut.
Cuba kaji siapakah di belakang gerakan tersebut ?



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...