ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, November 3, 2009

Pemikiran Dr.Asri.


Dr.Asri Zainal Abidin (MAZA) bukanlah asing bagi umat Islam terutama yang cintakan ilmu pengetahuan. Kemunculan MAZA dipentas dakwah bermula diawal 90an. Beliau berkelulusan dalam bidang Bahasa Arab,Jordan dan menyambung Master dan PhD dalam bidang hadis.


Diawal penglibatannya diatas pentas ceramah, beliau berdebat dengan Astora Jabat. Bintangnya semakin bersinar bila ditawarkan menjadi Mufti Negeri Perlis. Jawatan itu serasi dengan pemikirannya dan pegangan mazhab negeri Perlis yang tidak mewartakan memegang mana-mana mazhab empat tetapi sekadar menyebut Ahli Sunnah Wa Jamaah.


Sepanjang tempoh memegang jawatan mufti, banyak kontroversi ditimbulkan MAZA. Adakalanya isu yang dicetuskan oleh MAZA mengejutkan umat Islam dari "tidur" ! Misalnya tentang zakat. Beliau mengatakan jika wang zakat di Malaysia diuruskan dengan betul tidak akan berlaku kemiskinan tegar di Malaysia. Ini menimbulkan kemarahan pihak yang menguruskan zakat.


Pihak politik juga tidak terlepas dari "bedilan" MAZA. Antaranya PAS. Beliau menegur penceramah PAS yang banyak mengutuk dan menghentam kerajaan. MAZA juga mendakwa "maki hamun " penceramah PAS tidak membawa mesej Islam.


Pihak Muftilahlah yang banyak merasakan"bahana panas" semasa MAZ menjadi Mufti Perlis. Sikap MAZA terhadap mufti-mufti(kebanyakkan berusia sebaya ayah MAZA) dari segi kehadiran mesyuarat, isu mazhab dan kenyataan media menyebabkan MAZA tidak begitu "mesra" dengan mereka terutama Mufti Perak dan Johor.


Kenyataan beliau melalui media tentang cara tindakan pencegah maksiat mencetuskn kemarahan banyak pihak terutama Jabatan Ugama, Mufti dan PAS. Bahkan pihak Pemuda PAS mengajaknya untuk berforum membincangkan isu tersebut.
Antara yang sebab MAZA tidak di"senangi " oleh para mufti dan JAKIM mungkin sikapnya tentang mazhab. Beliau dicop sebagai "Wahabi". Tetapi melihat cara tindakan dan pemikirannya, MAZA bukankanlah seorang yang berfahaman "Wahabi yang Melampau". Beliau masih merujuk kepada pandangan Dr. Yusuf Qardawi. Juga menerima amalan politik demokrasi di Malaysia. Tentang muzik, beliau bersikap terbuka.
Ini berbeza dengan pegangan keras setengah pengikut "Wahabi". Menolak politik, muzik bahkan "begitu lancar" membid'ahkan sesuatu.
Cuma, pendekatan MAZA dalam penulisan agak "kasar". Beliau dilihat tidak begitu menjaga adab bahasa penulisan dan adab dengan ulama zaman silam. Lebih-lebih lagi apabila mengulas masalah feqah tulisan ulama-ulama dahulu. Perkataan "pandir" antara yang sering digunakan oleh beliau. Perkara ini perlu beliau perbetulkan.
Apapun, kewujudan MAZA dalam dunia dakwah amatlah dialu-alukan. Beliau umpama antara bintang-bintang yang berkelipan di langit Malaysia. Teruskan usahamu wahai orang muda!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...