ARTIKEL BOMBASTIK

Saturday, August 16, 2008

Sindrom Kekangkungan Intelektual


Sejak MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim lontarkan cadangannya agar UiTM membuka 10% kemasukan pelajar bukan Bumiputera, pelbagai pihak mengkritik dan menghentamnya. Cuma JKKK belum mengkritiknya. Yang agak hebat mengkritiknya adalah terdiri budak-budak "hingusan" UiTM. Seluruh budak-budak "hingusan"UiTM dikerah oleh NC Ibrahim untuk buat demo di seluruh negara. Masing-masing bawa sepanduk mempamerkan semangat "taksub Melayu".


Tahukah anda kesemua budak"hingusan" UiTM itu adalah sekadar patung-patung wayang kulit sahaja. Yang sebenarnya Tok Dalang yang menggerakkan mereka adalah Ketua Bahagian UMNO UiTM, NC Ibrahim sendiri.( Anda kena ingat! Semua IPTA Malaysia, UMNO ada buka cawangannya.Dan Ketuanya adalah NC !)


Pepatah Melayu ada mengatakan, Guru kencing berdiri maka anak murid kencing berlari. Inilah gambaran di IPTA kita terkini. Tahukah anda betapa ramainya yang menerajui IPTA adalah bertaraf "Kekangkungan Intelektual". Apabila "spesis " ini bertaraf demikian, ianya berjangkit kepada mahasiswa mereka. Anda saksi sendiri "Kekangkungan Intelektual" mereka terserlah pada malam debat antara Anwar-Shabery baru-baru ini, bagaimana ketololan NC UUM "bersinar" !

Seluruh Malaysia tahu kesemua yang pimpin MPP IPTA kecuali UIA adalah budak-budak belaan UMNO. Budak hingusan inilah yang ketuai demo. Tanya mereka, berapa dapat RM? Atau sekadar topi dan baju hitam.

Wah! Hebatnya mereka berdemo kerana sekadar cuma cadangan, kemudian mahu hantar memorandum kepada Tuanku Mizan sebagai Canselor UiTM. Tan Sri Khalid sekadar beri cadangan bukan menghina. Kita tertanya-tanya mana sifat kejantanan Melayu Tulin yang ada pada budak-budak UiTM yang hingga kini membisu seribu bahasa apabila "bapa-bapa"UMNO mereka menghina Tuanku Mizan sebagai "natang" tempoh hari. Kurang ajarnya dan "setannya" bapa-bapa UMNO, budak-budak hingusan UiTM buat-buat pekak badak. Mereka sepatutnya perlu "disunatkan" kali kedua weeh!

Jika nilai seikat kangkung di pasar tani sekitar Rm 0.50- RM 1, itulah nilai harga diri NC UUM dan UiTM kita sekarang. Mungkin lebih murah lagi.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...