ARTIKEL BOMBASTIK

Thursday, September 23, 2010

UMPAMA HIDUP DALAM ISTANA FIRAUN






Semasa Firaun berkempen menghapuskan anak-anak lelaki Bani Israel, bonda Nabi Musa as melahirkan Nabi Musa as. Allah Taala metakdirkan Musa as diambil pihak Istana Firaun dari sungai lalu memberi kehidupan di Istana Firaun.



Akhirnya Nabi Musa as sendiri menentang tuan yang membelanya dan yang memberi makan minum padanya.






Jalan liku perjuangan Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) Hata Wahari sedikit sebanyak seperti yang dilalui Nabi Musa as.



Inilah juga hujah dan "fatwa" bagi mereka-mereka yang berjuang demi kebenaran tetapi dalam masa yang sama berkhidmat kepada penentang kebenaran. Kisah Nabi Musa sebagai ikon dan pedoman perjuangan.



Dalam suasana Utusan sedang "berperang" habis-habisan melawan Ketua Menteri Pulau Pinang, tiba-tiba dalam bangunan mereka masih ada lagi pejuang kebenaran. Lebih memilukan lagi Utusan, insan itu ingin berjuang mengembalikan semula Utusan di atas landasan sebenar seperti sebelum tahun 1961.



Utusan hanyut sehanyut-hanyutnya sejak jadi barua UMNO tahun 1961. Dari perjuang membela golongan Melayu yang marhein kepada pengampu dan peracun fikiran umat Melayu.



Kini Utusan terpaksa hadapi "musuh"nya dari dalam bangunan mereka sendiri.


Perjuangan Hata tidak keseorangan. Beliau didokong oleh lebih 1,000 orang pekerja bawahan Utusan. Musuh yang dihadapinya tidak ramai. Sekadar Editor Kanan sahaja. Dan Kelab Veteran Utusan. Itupun jenis wartawan kelas tiga!


Beraninya Hata demi kebenaran apabila beliau menyeru mana-mana wartawan yang bekerja dengan Utusan agar tinggalkan Utusan jika tidak berpegang etika kewartawanan. Bukannya berpegang kepada etika mengampu dan meracun!


Tentunya kenyataan Hata ini merobekkan keangkuhan editor-editor kanan Utusan termasuk ZAM yang berjiwa rasis dan sekular


Kini barangkali Said Zahari mungkin boleh tersenyum lebar kerana masih ada lagi pejuang kebenaran di dalam bangunan Utusan.


Cukuplah puluhan tahun Utusan memperbodohkan minda umat Melayu. Cukuplah puluhan tahun Utusan meracuni fikiraan umat Melayu.


Hata, teruskan perjuanganmu. Jangan pandang belakang lagi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...