ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, February 1, 2011

Israel serang Mesir !


Kejatuhan Hosni Mubarak akan menyebabkan iklim dan cuaca politik Asia Barat bakal berubah. Sudah tentu Israel dan Amerika Syarikatlah negara yang paling takut dengan perubahan ini.


Tentunya Israel masih terkenangkan Ramadhan War 1973 (Yom Kippur). Yang mana ketika itu Negara Mesirlah yang mengepalai serangan keatas Regim Zionis itu dengan bantuan ribuan sukarelawan Ikhwanul Muslimin.


Israel tidak takut kepada Syria, Jordan dan Arab Saudi bahkan Iran. Semuanya penakut dan bacul.

Ingat! Fakta sejarah yang mencatatkan pengalaman Yahudi berperang selepas Khaibar(zaman Rasulullah) adalah dengan Mesir dalam Ramadhan War (Oktober 1973).


Israel amat takut dengan jatuhnya Mubarak dan diganti pemimpin yang berfikiran Islamik. Lebih-lebih lagi jika pemimpin itu dari Ikhwanul Muslimin.


Israel melihat jika Mesir dipimpin oleh golongan Islamik, sudah tentu berlaku penggabungan dengan Gaza yang diperintah HAMAS. Ianya amat merbahaya kepada regim Zionis tersebut.


Israel perlu melakukan sesuatu untuk hayat hidup negara haram itu.


Antara langkah yang berkemungkinan dilakukan Israel ialah :
1) Mengajak Amerika melakukan campurtangan terhadap Mesir secara ketenteraan sepertimana Afghanistan dan Iraq. Israel sediakan pengkalan untuk Tentera Amerika.


Amerika juga masih "fobia" dengan peristiwa rampasan Kedutaan mereka oleh belia-belia Iran dalam Revolusi Iran tahun 1979. Penahanan tebusan berlangsung lebih 300 hari.


2) Berpakat dengan Regim Mubarak untuk menyerang Mesir. Dengan ini rakyat Mesir akan lupakan isu jatuhkan Mubarak. Regim Hosni Mubarak kemudian akan tiupkan slogan "bersatu" untuk pertahankan kedaulatan Mesir. Dengan mengalihkan fokus isu dalaman negara kepada isu kedaulatan negara.


3) Barangkali ini langkah terakhir jika langkah (1) dan (2) tidak berkesan. Iaitu melakukan serangan besar-besaran keatas Mesir bersama Amerika, Britain, Perancis dan negara NATO yang lain. Atas alasan untuk mempertahankan keselamatan Israel dari ancaman Negara Arab.

1 comment:

NosePicker said...

nk mntk izin utk copy dlm blog sy...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...