ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, February 22, 2011

Tunisia, Mesir dan...kini Libya.


Kini giliran Libya pula selepas Mesir dan Tunisia. Seperti biasa pemimpinnya Muammar Gadaffi dengan sombong dan angkuh menyatakan sanggup mati "syahid" demi mempertahankan jawatannya.


Ucapannya sama seperti Hosni Mubarak dahulu. Menggunakan sentimen patriotik untuk mengumpan rakyat agar menyokongnya.


Libya adalah sebuah negara Arab dan Afrika. Saiz negaranya ke 4 terbesar di Benua Afrika. Walaupun saiz negaranya besar tetapi miliki rakyat cuma sekitar 6.4 juta.


Pernah menjadi sebahagian Empayar Kesultanan Usmaniyyah Turki selama 36o tahun. Dan dijajah Itali selama 32 tahun. Semasa penjajahan Itali, lahirnya kebangkitan rakyat pimpinan Omar Al Mukhtar. Beliau syahid dengan cara dihumban dari kapalterbang oleh Regim Mussolini.

Selepas kemerdekaan tahun 1951, Libya mengamalkan sistem beraja selama 18 tahun .


Muammar Gadaffi mula menduduki pemerintahan Libya melalui rampasan kuasa pada September 1969.


Gadaffi seorang pemuja pemikiran kiri seperti Gamal Abdul Nasser dan Tito. Mula memperkenalkan "ajaran baru" melalui Buku Hijaunya. Bahkan bendera Libya yang asalnya mempunyai bulan bintang ditukar sepenuhnya warna hijau.


Ajaran Gadaffi mencampuraduk fahaman sosialime, komunisme, nasionalisme, pan Arabisme dan Islam.menjadi ajaran "Green Book".


Ramai pendokong Ikhwanul Muslimin menjadi mangsa kezaliman Gadaffi. Seperti Saddam Hussien, Gamal Abdul Naseer dan Hafez Al Asad, pemimpn Libya ini mempunyai "hobi" yang sama iaitu menyiksa aktivis Islam dan menjalin hubungan mesra dengan Soviet Union( sebelum pepecahannya tahun 1990).


Berbanding pimpinanMesir, Gaddafi adalah seorang yang suka cakap besar apabila bercakap tentang Israel. Ucapannya berapi-api mengutuk Israel tetapi seorang penakut dan pengecutnya


Libya tidak pernah berperang dengan Israel. Bahkan dasarnya memburukkan imej Islam. Gadaffi dan Libya terlibat menaja keganasan seperti rampasan kapalterbang.


Lihatlah bagaimana tindakan Gadaffi membendung kebangkitan rakyat. Menggunakan kekerasan seperti jet pengebom dan penembak tepat. Sama seperti aksi Hafez Al Assad ketika membunuh rakyat Syria di Hamma dan Aleppo dengan menghantar jet pejuang dan kereta kebal membedil dan menjadikan Hamma seperti padang jarak padang terkukur.


Kini, Muammar Gadaffi diambang kemusnahan dan menunggu hukuman karma. Ramai duta, diplomat dan tenteranya mula belot.


Kita menunggu berita kematiannya dengan yang menghinakan. Barangkali tenteranya sendiri yang membunuhnya atau beliau "disiksa" sebelum kematiannya seperti Arial Sharon!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...