ARTIKEL BOMBASTIK

Thursday, December 18, 2008

Siapa nak sewa Sri Perdana? Murah je!


Baru-baru ini Dewan Rakyat dimaklumkan tentang kediaman rasmi PM dan TPM Malaysia di Putrajaya. Isunya bukan sahaja bayaran sewa dan selenggara kediaman tersebut tetapi status hak milik kediaman itu. Jika berdasarkan jawapan Menteri, kediaman PM dan TPM Malaysia adalah bukan milik Kerajaan Malaysia. Ianya milik swasta iaitu Perbadanan Putrajaya Holding.


Sesuatu yang aneh lagi tolol untuk difikirkan iaitu mengapa kediaman rasmi PM dan TPM perlu bayar sewa? Adakah Kerajaan Malaysia miskin untuk membeli dan memiliki tanah untuk dibuat kediaman rasmi bagi pemimpin mereka ?


Jika kediaman PM dan TPM kena sewa, apatah lagi puluhan pejabat-pejabat kerajaan di sana. Tentunya jutaan RM lagi dikeluarkan untuk bayar sewa. Semuanya duit rakyat. Sepatutnya kediaman rasmi PM dan TPM adalah simbol kedaulatan dan maruah negara. Jika kena bayar sewa bermakna ianya sesuatu yang memalukan.


Cuba kita bayangkan kita menyewa rumah. Tentunya tuan rumah bila-bila masa boleh tendang kita keluar. Kita tiada kuasa kerana kita bukan tuan punya rumah. Begitulah keadaan kediaman rasmi PM dan TPM.

Lihatlah di Amerika Syarikat. Mereka berbangga dengan White House. Adakah kediaman rasmi Presiden US itu dibayar sewa oleh Kerajaan Amerika? Begitu juga No 10 Downing Street. Adakah Kerajaan British sewa?


Sebetulnya kita berbangga memiliki prasarana Kelas Pertama Dunia tetapi malangnya kita punya pemimpin yang pemikirannya Kelas Ketiga Dunia!


Kita bimbang jika kediaman rasmi PM dan TPM disewa, adakah Istana Melawati kediaman baru Yang Dipertuan Agong juga kena bayar sewa? Malu kita weeh! Ini semua peninggalan dasar swasta Dr.Mahathir.


Inilah antara "tahi'- tahi" warisan Dr. Mahathir untuk generasi kita merasainya entah berapa generasi walaupun pembuat dasar sudah dimamah ulat-ulat tanah!

Rasanya tidak salah jika generasi mendatang menziarahi pusaranya dan meludah atasnya!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...