ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, December 30, 2008

350,000 menuju Putrajaya !


Syeikh Arsalan pernah mengungkapkan kata-kata hikmatnya: "Seandainya seluruh warga India menjadi kura-kura berenang menuju ke pulau Inggeris nescaya tenggelamnya pulau itu."
Ungkapan itu bermaksud memberi semangat kepada rakyat India untuk bersatu menghalau Inggeris dari benua mereka walaupun dengan berenang sahaja. Bilangan mereka yang ramai mampu bisa menghalau dasar penjajahan Inggeris.

Hari ini umat Melayu mendapat khabar gembira lagi. GAPENA juga dapat suntikan baru. Seluruh guru Malaysia meliputi seramai 350,000 termasuk Cina, India, Iban, Kadazan, Murut, Bidayuh dan segala etnik yang terdapat di bumi Malaysia yang bekerja (makan gajilah)dengan Kementerian Pelajaran bersetuju menolak PPSMI di sekolah rendah. Mereka menghantar memorandum kepada majikan mereka sendiri untuk menghapuskan PPSMI menjelang 2011.

Jika kata-kata Syeikh Arsalan direalitikan, bayangkan 350,000 orang guru bukan sahaja mampu "meruntuhkan" bangunan Kementerian Pelajaran di Putrajaya bahkan "meratakan tapak" Kementerian tersebut ! Menteri Hishamudin mungkin lintang pukang lari ke Pulau Batu Putih kerana UMNO Johor pun menentang PPSMI.

Apabila 350,000 guru Kementerian menghantar memorandum bantahan ini bermakna PPSMI adalah gagal ! Adakah Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Alimuddin pekak badak? Masih hendak menegakkan benang basah ? Peliknya Alimuddin masih khayal dengan angka-angka peratus lulusan PMR pada hari ini. Beliau merayu pada guru-guru agar beri masa pada Menteri Hishamudin buat kajian terperinci PPSMI.
Hoi kawan! Adakah semasa PPSMI hendak dilaksanakan dulu, Kementerian Pelajaran buat kajian ? Panggil mesyuarat meja bulat ? Bayangkan warga Kementerian Pelajaran terpaksa layan idea gila Mahathir dalam masa 6 bulan untuk laksanakan PPSMI.

Memorandum bantahan ini adalah luahan memuncak perasaan guru yang terpendam selama 6 tahun terhadap majikan mereka sendiri. Guru-guru inilah yang menanggung sengsara akibat kerja gila Mahathir 2002.
Cuma kita rasa memorandum Majlis Permuafakatan Kesatuan/Persatuan Guru Kementerian agak berlembut. Sepatutnya mereka menggesa Kementerian menghapuskan PPSMI secara total samada peringkat rendah dan menengah. Bukan sekadar peringkat sekolah rendah dan tempohnya pula bukan 2011 tetapi mulai 2009.

Isu PPSMI bukannya isu teknikal. Ianya isu dasar, kedaulatan bahasa Melayu dan perlembagaan. Apa yang kita mahu kedaulatan bahasa Melayu dalam dasar pendidikan negara. Kita mahu semua matapelajaran kecuali bahasa dilaksanakan dalam Bahasa Melayu dari peringkat rendah hingga ke Universiti.

Persoalannya sekarang, jika Kementerian masih buat pekak badak apakah tindakan selanjutnya Majlis Permuafakatan terhadap majikan mereka? Adakah mereka bersedia mogok? Atau buat protes secara senyap dengan mengarahkan seluruh guru mengajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Melayu? Atau ikut GAPENA saman kerajaan ?

1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

Selamat Tahun Baru :-)













(( Renungkan )) Ke Mana Kita Mahu Pergi?
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com
Forum Generasi Muda
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Pakatan Antara Parti Lawan Tidak Kekal
http://pro-faizal.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...