ARTIKEL BOMBASTIK

Wednesday, December 10, 2008

PRK P036 : Calon wanita pilihan terbaik PAS.


Nampaknya demam PRK 036 semakin panas. PAS dan PR telah mula menggerakkan jenteranya walaupun kini calon belum dimuktamadkan. Di pihak BN biasalah. Mereka bergerak di saat akhir. Lagipun mereka dah ada media massa, jentera kerajaan dan yang penting mereka ada RM.

Di pihak PAS telah ada 2 cadangan. Pertamanya dari TG Nik Aziz secara peribadi yang cadangkan Mohammad Sabu manakala di pihak Pemuda PAS Terengganu seorang intelektual muda (sehingga kini nama belum diumumkan). Yang pasti kedua cadangan calon itu adalah lelaki.

Masing-masing ada alasan kukuh untuk cadangkan calon mereka. Bagi TG Nik Aziz, beliau merasakan Parlimen perlukan suara dan kehadiran Mohammad Sabu. Lebih-lebih lagi bergandingan dengan Mahfuz Omar dan MP PKR. Lagipun nama Mohammad Sabu sudah sinonim di seluruh negara.

Kepada Pemuda PAS Terengganu pula, mereka berhujahkan ianya perlu calon tempatan yang ianya di sokong oleh peringkat grassroot(akar umbi).


Marilah kita berfikir di luar kotak pemikiran umum. Bagaimana kalau kita calonkan P036 itu dari golongan wanita? Lagipun Terengganu sudah lama "kekeringan" calon wanita. Paling akhir Khadijah Sidek bagi MP Dungun. Itupun dah lebih 40 tahun yang lalu.


Pimpinan PASTerengganu perlu ubah pemikiran lama. Mereka perlu berani buat perubahan berani. Lihatlah PAS Kelantan dan Selangor. Mereka sudah ketengahkan calon pilihanraya dari kaum wanita. Bahkan ada dilantik menjadi Exco.


Melihat kepada bilangan pengundi di P036 Kuala Terengganu, pengundi wanitanya lebih 555 orang dari kaum lelaki. Walaupun BN pernah pertaruhkan calon Ketua Puteri untuk DUN Batu Burok dan kalah. Tetapi itu bukan ukurannya kerana DUN Batu Burok adalah kubu kuat PAS.


Sekaranglah PAS Terengganu mesti lakukan pembaharuan pemikiran. Letakkan calon muslimat. Muslimat PAS Terengganu tidak begitu menonjol akibat dinaungi oleh Dewan Pemuda. Sudah tiba Muslimat PAS "keluarkan kepala" dari tempurongnya!

Lagi pun jika kalah, tidak memberi kesan dari segi perubahan pucuk kerajaan. BN tetap kuasai Terengganu dan Malaysia.


Apa yang penting, kita perlu berani dan jadikan percalonan dari kaum hawa sebagai "test market" politik masa depan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...