ARTIKEL BOMBASTIK

Thursday, July 24, 2014

Apabila Besi Terbang bawa tong arak.......


Puluhan tahun MAS terbang di serata dunia sejak tahun 50an hingga kini.Bahkan "besi terbang" ini lebih dahulu terbang berbanding Musabaqah Tilawah Al Quran dianjurkan selepas merdeka.

MAS terus terbang ke seluruh destinasi serata dunia.Pernah dinobatkan sebagai antara syarikat penerbangan terbaik dunia.

Semasa MAS berada di tampuk kegemilangan tiada suara terbanyak mempersoalkan tentang MAS membawa kru "telanjang dan arak" . Kalau adapun segelintir sahaja seperti PAS dan
Kesatuan Anak Kapal Kabin Penerbangan (Nufam).

Tiada diketahui  sejak bila Nufam bersuara untuk menyeru MAS membenarkan kru memakai pakaian sempurna Islam.

Malangnya semua teguran dan nasihat dibakul sampahkan.Sedihnya, kerana  MAS banyak dikemudikan oleh orang Islam.

MAS mula merundum sejak zaman Mahathir.Kerugian demi kerugian ditanggung.Skandal demi skandal terpalit.

MAS tetap bawa krunya yang "telanjang" sambil tuang arak kepada penumpang. Lucunya,MAS bersih dari kru "telanjang dan arak" hanya untuk destinasi ke Mekah!

Alhamdulillah mutakhir ini ada kru MAS yang mula ada kesedaran agama sanggup letak jawatan kerana mula sedar kejahilan mereka.Bagi mereka bumi ini luas untuk mencari rezeki yang halal lagi berkat tanpa "telanjang" dan tuang arak. Syabas diucapkan.

Semua agensi kerajaan telahpun  membenarkan kakitangannya berpakaian ikut Islam.Yang terakhir PDRM dan jururawat Hospital.

MAS tetap bebal walaupun diterajui oleh orang Islam dan Menteri Islam.

Akhirnya sejak tragedi MH370 hilang,Hishamudin Hussien pemangku Menteri Pengangkutan memberi jawapan kepada Parlimen iaitu kerajaan membenarkan kru MAS "tidak telanjang" lagi di udara. Tetapi jawapannya tentang arak amat mendukacitakan. Kerajaan benarkan kerana meraikan penumpang bukan Islam!

Satu jawapan yang memalukan bagi Menteri Islam di negara Islam seperti Malaysia.Bukankah kerajaan mempunyai kuasa tentang hal ini.Mengapa begitu meraikan penumpang?

Berapa juta RM MAS kerugian jika terbang tanpa hidangan arak? Sedangkan dengan bertong-tong arakpun dalam pesawat,MAS mengalami kerugian dan di ambang bangkrap!

Sejak tragedi MH 370 dan terkini MH17, isu "telanjang dan arak" kembali bergema dengan lebih kuat lagi.Semua orang mula melihat keberkatan.

Malangnya PM dan Menterinya masih "bebal dan jahil" tentang hal ini. Suara mufti,Menteri Agama tiada kelihatan.

Barangkali Pak Menteri kabinet  PMNajib tidak mahu serius sangat tentang "telanjang dan arak" ini kerana terkena atas batang hidung mereka sendiri!

Mana mungkin ketam mengajar anaknya berjalan lurus !

Semoga Ramadhan ini membawa MAS mula membawa perubahan. Tanpa arak dan semua kru Islam (pramugari)yang berpakaian Islam. Berubahnya MAs bukan kerana tragedi MH370 dan MH 17 tetapi keinsafan dan kesedaran.

Kita semua sayangkan MAS.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...