ARTIKEL BOMBASTIK

Wednesday, January 5, 2011

Sekadar "makang" Nasi Dagang je?


Apa yang berlaku pada 24 Disember lalu?


Adakah Sultan Mizan ajak TG Nik Aziz, TG Haji Hadi, PMNajib dan TPM Muhyidin ke Istana Terengganu sekadar makan nasi dagang Kuala Ibai?


Teringat kepada jemputan Dr Mahathir kepada arwah Ustaz Fadhil Nor ke Seri Perdana untuk bincang soal perpaduan Melayu. Satu perangkap Mahathir untuk jauhkan PAS dengan bukan Islam yang ketika itu CCC rancak berkempen PAS untuk bukan Islam.


Dr Mahathir melihat perkara itu sebagai satu ancaman kepada UMNO. Ini kerana UMNO adalah pemgemis undi dari bukan Islam.


Apabila perangkap mengena, terus Mahathir dedahkan pertemuan itu dan adakah PRU tahun 1986. PAS cuma tinggal satu kerusi Parlimen di Pengkalan Chepa.


Tetapi keadaan 24 Disember 2010 tentunya berbeza. Ini kerana Sultan Mizan selaku YDP Agong sendiri yang menjemput. Tempat pertemuan pula bukan di Seri Perdana tetapi istana baginda sendiri.


PAS telah pelajari dari peristiwa tahun 1985 dahulu. Lebih cantik lagi bila TG Nik Aziz buat kenyataan media tentang pertemuan itu bersama TG Haji Hadi.


Tentunya mematikan spekulasi liar tentang pertemuan itu.


Yang pasti kenyataan TG Nik Aziz itu melegakan dan memuaskan hati semua penyokong PAS, DAP dan PKR.


Tinggal satu persoalan, mengapa "beriya benar" Sultan Mizan titah kepada Pak Lah jemput TG Nik Aziz yang sedang sakit di hospital ajak bersantap bersama baginda ?


Barangkali baginda bertanya TG Haji Aziz dan TG Haji Hadi, adakah PAS sudah sedia ganti UMNO? Lebih dramatik lagi pertanyaan itu dihadapan PM Najib dan Muhyiddin. Tentunya pipi, bibir dan telinga Najib bertambah "kemerahan" mendengar pertanyaan itu?

Benarkah begitu ?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...