ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, July 14, 2009

Manek Urai : Satu peringatan dari Allah Taala.



Sirah Rasulullah bagaikan sebutir mutiara perjalanan Mukmin. Amat penting bagi Gerakan Islam seperti PAS menghayati dan mengambil pengajaran dari Sirah ini.

Ghazwah Hunain adalah salah satu perjalanan Sirah Rasulullah. Peristiwa Hunain berlaku pada Syawal 8 Hijrah selepas Pembukaan Kota Mekah.

Dalam perjalanan menuju Hunain timbul 2 perkara yang amat tidak disenangi Rasulullah iaitu :


a) Seruan tentera Islam (warga Mekah yang baru masuk Islam) agar Rasulullah buat sepohon pokok Zatul Anwat buat mereka kerana mereka percaya tentang keberkatan pokok tersebut.


b) Kekaguman dan yakin dengan bilangan tentera yang ramai mampu kalahkan musuh.


Akibatnya mereka kucar kacir tatkala diserang hendap musuh di Lembah Hunain. Saat itulah Rasulullah terpaksa menyeru mereka agar kembali bersatu semula menyusun barisan perang. Akhirnya Rasulullah dan Tentera Islam berjaya mengalahkan tentera musuh pimpinan Malik bin Auf.



PAS berjaya mengekalkan kerusi Manek Urai dalam PRK dengan majoriti kecil 65 undi. Jika dulu majoritinya dalam PRU 12 adalah 1352 kini merundum kepada 65 undi. Menurun 1267 undi.

Pelbagai analisis di buat. Buat pihak UMNO tentulah suatu kejayaan kerana berjaya menurunkan majoriti PAS. Juga tanda penambahan undi mereka sebanyak 889 undi.


Peristiwa Hunain boleh di"sesuaikan" suasana di Manek Urai. Bermula dengan kata-kata "takbur, sombong dan terlalu yakin" seperti malu mata, pemimpin luar tidak diperlukan, isu lokaliti, menghalang kehadiran orang lain hinggalah kata-kata "berbaur syirik" seperti "tengok gambar tok guru dah dapat pahala".

Di saat akhir juga keluar kenyataan , "yakin menang 2,000 undi "


Apa makna ini semua ! Tarbiyyah mana kita ambil ?


Itu semua seperti "mengulangi " kelakuan tentera Islam semasa menuju Hunain dimana amat tidak disenangi Rasulullah.


Kita berharap dengan segala peristiwa " malang dan sedih" Manek Urai segera pimpinan kita bermuhasabah diri masing-masing. Ingat dalam PAS tiada tubuh badan yang maksum atau "seakan-akan" maksum !


Ingat ! PAS bukan ditubuhkan untuk berbangga-bangga dengan "semangat kenegerian" !


Apakah kita bangga dengan kemenangan Manek Urai (itupun 65 undi je) dalam keadaan kita berpuak-puak, taksub tubuh badan seseorang, taksub dengan semangat kenegerian ?


Kita rela kalah dalam sistem pilihanraya(sememangnya kita biasa kalah) tetapi jemaah kita bersatu padu, penuh semangat ukhuwwah dan bersandar sepenuhnya kepada Allah Taala !


Ingat ! Manek Urai satu amaran dari Allah Taala buat kita semua ambil pengajarannya.

1 comment:

Unknown said...

Kah... koh... keh... kenapa umnobn kalah?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...