ARTIKEL BOMBASTIK

Friday, May 22, 2009

Dari Johor ke Perak.


Tidak sampai sebulan Malaysia kehilangan 4 nyawa ditangan penagih dadah . Kes yang berlaku di Johor melibatkan kes ragut. Mangsanya seorang wanita Melayu yang hamil. Beliau koma beberapa hari akibat jatuh dari motosikal sewaktu di ragut.

Manakala kes di Perak pula, seorang ibu muda Melayu, anaknya berumur 5 tahun dan pengasuh dibunuh kejam juga disyaki penagih dadah. Kedua kes bunuh itu melibatkan pembunuh berbangsa Melayu Islam manakala mangsanya kesemua wanita juga berbangsa Melayu.

Fokus kepada kes ini ialah kedua pembunuh itu adalah memiliki 4 kes curi. Mengapa keduanya tidak serik mencuri ? Adakah hukuman sebelum itu tidak memberi pengajaran sesalan pada mereka berdua? Apa silapnya ?

Seperti kes di Perak, sanggup membunuh 3 orang untuk dapatkan wang malangnya gagal dan sempat cuba larikan sebuah lap top. Begitu juga peragut di Johor, berapa RM kah yang ada dalam beg tangan mangsa sehingga sanggup kejam bertindak demikian.

Andaikata kita ikut hukum Islam, sudah tentu paerkara diatas boleh dielakkan. Mengapa ?

Lihat pembunuh itu sudah ada 4 kes curi, tentulah pasti tiada tangannya lagi. Bagaimana nak mencuri. Pasti dia serik.

Tapi perundangan Malaysia "lebih cerdik" dari Allah Taala. Mereka menyangka hukuman manusia lebih moden dan mereka lebih "maha bijaksana" dari Allah Taala.
Dan lebih malang lagi, kes ini menyebabkan Malaysia bising riuh rendah sekejap. Lepas itu timbul isu lain pula. Ianya kerdil dan kecil di sisi pembesar Malaysia kerana melibatkan rakyat marhein.
Cuba bayangkan kalau kes ini melibatkan anak dan keluarga pembesar bersaiz VIP atau VVIP . Bagaimana ya ?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...