ARTIKEL BOMBASTIK

Thursday, May 22, 2014

BERSABARLAH...jangan sumbat kain buruk!



Setelah Perjanjian Hudaibiyah ditandatangani, tiba-tiba Abu Jandal anak kepada Suhail bin Amru(wakil Musyrikin Quraisy) masuk berjumpa Rasulullah memohon suaka politik.

Abu Jandal memohon suaka atas dasar telah memeluk Islam.Permintaannya menimbulkan perasaan simpati dikalangan orang Islam terutama Saidina Umar.Bahkan Umar sengaja merapatkan badannya agar Abu Jandal mengambil pedang untuk bertindak ke atas ayahnya sendiri.

Akibat daripada peristiwa itu Umar melahirkan "tidak puas" hati atas "ketidakadilan" Perjanjian Hudaibiyah.

Apa sikap Rasulullah?
Rasulullah patuh kepada perjanjian itu.Rasulullah sabar dan tawakkal atas perjanjian tersebut walaupun nampak seolah ianya "berat sebelah".

Bahkan Suhai bin Amru telah memberi amaran Perjanjian itu bakal bubar jika Rasulullah menerima permohonan suaka anaknya Abu Jandal.

Demi,kepatuhan janji,berkat kesabaran dan tawakkal kepada Allah, akhirnya Perjanjian Hudaibiyyah memberi  kejayaan yang umat Islam Madinah. Iaitu :

a) Dakwah dapat dilaksanakan dan diperluaskan tanpa gangguan kepada Non Muslim.
b) Musuh dapat dikurangkan.
c) Musuh utama Yahudi di Khaibar dapat dikalahkan tanpa gangguan Musyrikin Mekah.

Kemuncaknya,Pembukaan Kota Mekah dapat dilaksanakan selepas dua tahun Perjanjian Hudaibiyah ditandatangani.

Semuanya dengan kesabaran dan tawakkal.

PAS hari ini diuji dengan pelbagai mehnah,tribulasi dan ujian.Kini dengan hudud.

Bayangkan PAS tetap berkempen untuk DAP di PRK Teluk Intan dan Bukit Gelugor walaupun DAP menolak hudud.

PAS sanggup berkempen untuk tempat mendiang Karpal Singh yang hingga akhir hayatnya menolak hudud atas alasan bercanggah dengan perlembagaan.

PAS juga sanggup turun padang  berkempen untuk Teluk Intan yang mana DAP menurunkan seorang wanita Melayu Islam yang tidak menutup aurat.Bahkan calonnya dengan jelas menolak hudud atas alasan taat dan patuh kepada fahaman sekular DAP.

UMNO memperlekehkan PAS.NGO ISMA mengkritik PAS.Semuanya kerana berkawan dengan DAP. Itu sahaja.

Kini usaha dan strategi menghasilkan impak yang positif. Antaranya:
a) Non Muslim semakin faham dengan hudud dan Islam.
b) PAS dapat menubuhkan sayap non Muslimnya yang bertambah ahlinya.
c) DAP memahami Islam yang syumul melalui PAS.Kita lihat betapa berbezanya kefahaman Islam oleh DAP dengan MCA yang mendapatnya daripada UMNO.

Ini bermakna dakwah PAS mendapat tempat di hati non Muslim. Kita tidak mengharapkan 100% ahli DAP menyokong prinsip perjuangan kita.Sekurang-kurangnya dakwah kita tentang hudud telah sampai ke lubang telinga mereka berbanding UMNO masih menyumbat "kain buruk" ke telinga MCA dan GERAKAN.

Dan kita memahami bukan 100% non muslim menyokong prinsip sekular DAP,MCA dan GERAKAN. Sebab itulah lahirnya Dr Balasubramaniam dan rakan-rakannya dalam Badan Himpunan Penyokong PAS.

Jika UMNO masih menyumbat telinga MCA dan GERAKAN dengan harapan mereka tidak mendengar dakwah PAS,macamana dengan ISMA ?

Adakah dengan melabelkan "penceroboh", non Muslim semakin hampir dengan dakwah kita?

Atau Kita(ISMA) semakin hampir dengan UMNO? Yang sama-sama ambil kain buruk untuk sumbat di telinga non muslim agar tidak mendapat gambaran sebenar Islam ?

Alangkah buruknya kerja kita!






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...