ARTIKEL BOMBASTIK

Thursday, March 14, 2013

Mari Kita Bersatu



Seringkali kita bersuara tentang patriotik apabila menghadapi ancaman luar . Kita juga bercakap patriotik apabila tiba tarikh 31 Ogos setiap tahun.

Sukarno menganyang Malaysia untuk menimbulkan semangat patriotik rakyat Indonesia. Itu antara contoh bagaimana pemerintah sesebuah negara guna kempen patriotik untuk mengalih masalah dalaman negara atau ketika hayat pemerintah di paras nyawa-nyawa ikan.

Ada kalanya sesuatu isu dicipta oleh pemerintah. Ada juga sesuatu isu bukan ciptaan pemerintah tetapi ia datang tanpa disangka-sangka seterusnya dimanupulasikan dan di"solek" secantik-cantiknya untuk menawan hati rakyat.

Mari kita merujuk kembali isu kemerdekaan negara kita. Setiap tahun, kita dapati pemerintah yang diterajui oleh UMNO sering menggunakan perayaan kemerdekaan untuk mempromosikan UMNO. Seolah-olah yang berhak merayakan kemerdekaan hanyalah penyokong UMNO dan BN.

Media digunakan sebaik-baiknya untuk kempen kepartian tersebut. Hasilnya semangat patriotik di kalangan rakyat tidak meninggi berbanding negara jiran seperti Indonesia dan Thailand.

Rakyat merasakan jika mengibarkan Jalur Gemilang umpama mengibarkan bendera UMNO. Pak Menteri UMNO sering mengeluh dengan tidak lakunya Jalur Gemilang walaupun diberi percuma.

Di mana silapnya?

Kini isu Lahad Datu. Isu ini sepatutnya meninggikan semangat patriotik rakyat. Tiada tuduh menuduh antara parti politik. Yang terjadi, sebaliknya.

Pak Menteri menonjolkan seolah-olah hanya UMNO dan BN yang pandai menjaga keselamatan Sabah. Pak Menteri UMNO begitu teruja untuk sampaikan derma,sumbangan kepada keluarga wira negara dan tidak sabar-sabar menaikkan pangkat pahlawan yang terkorban.

Sepatutnya semasa keluarga dalam kesedihan, soal kenaikkan pangkat patut dielakkan untuk diumumkan. Tunggu masa yang sesuai.Seolah-olah pemerintah mahu ramai lagi terkorban untuk kempen politik ?

Ketiadaan nama MB Kelantan dalam siaran berita RTM semasa menunggu jenazah  amat  mengecewakan rakyat Kelantan. Ini meningkatkan lagi keraguan rakyat, apa motif ini semua ?

Adakah UMNO mahu memanopoli semua perkara tentang patriotik?

Isu Lahad Datu suatu isu nasional. Jangan gunakan untuk kempen PRU 13. Jika tidak semangat rakyat tentang patriotik jadi seperti Perayaan Menyambut Kemerdekaan.

Sepatutnya jika PMNajib ikhlas dan tiada berahsia, tentunya beliau mengajak pimpinan Pakatan Rakyat bersama-sama menangani isu ini. Bukannya mengeruhkan suasana dengan tuduh menuduh, berdemo dan tangkap menangkap.

Itu bukan jiwa seorang negarawan dan pemimpin rakyat Malaysia.

Percayalah, rakyat kita mempunyai dua sisi pandangan terhadap Lahad Datu.

Pertama, mereka bersama anggota keselamatan untuk memerangi pengganas Sulu.  Rakyat dan Anggota Keselamatan berpisah tiada.Sehati sejiwa memerangi penceroboh.

Kedua, mereka tertanya-tanya mengapa penceroboh Sulu datang ke Sabah dan mengapa PMNajib hanya gunakan PDRM pada awalnya untuk memerangi penceroboh Sulu bukannya ATM.

Kita tidak boleh salahkan bagaimana rakyat berfikir begitu. Ini kerana sikap dan aksi pemerintah yang menyebabkan rakyat berpersepsi demikian.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...