ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, October 25, 2011

MESTI TAHU: Itu bukan ketirisan tetapi keuntungan!


Membaca Laporan Ketua Audit Negara(LKAN) setiap tahun umpama membaca "Laporan Keuntungan UMNO " . Setiap tahun terserlah ketirisan demi ketirisan di seluruh negara.

Umum tahu, setiap projek kerajaan samada tender terbuka maupun tertutup tidak dapat tidak syarat utamanya "mesti lagi wajib" orang UMNO, kroni maupun suku sakat BN. Itu realiti.

Apabila berlaku ketirisan di mana-mana Kementerian seperti harga laptop RM3,000 menjadi RM24,00 atau skrudrive dari RM30 menjadi RM230.00. Itu belum membabitkan kem tentera, penjara, balai polis, makmal komputer sekolah.

Bayangkan kerajaan begitu "bermurah hati" memberi peluang beberapa kali kepada kontraktor yang tidak siapkan projek jutaan RM untuk siapkan projek. Hingga bertukar banyak kali kontraktor, projek tetap tidak siap. Bahkan kalau dah siap, tidak ikut piawaian sebenar. Seperti kem tentera dan penjara di Sarawak.

Sebenarnya kes ketirisan berlaku mengikut "pangkat" dalam UMNO. Kes laptop, skru driver, bekalan makanan KEMAS, itu pangkat JKKK yang sapu dan jenis "bilis-bilis UMNO" sahaja.

Jika projek jutaan RM seperti pembelian senjata, pembinaan kem tentera, balai polis dan sekolah, itu bahagian "jerung-jerung dan paus" UMNO .

Modus Operandis mereka, "Baham duit projek dan enjoy". Itulah modus operandis lanun UMNO dulu, kini dan selamanya.

Rakyat sekadar tunggu berita. Berita apa?

" Stadium runtuh, jambatan runtuh, makmal runtuh, masjid runtuh, jet rosak, kapalselam tidak dapat menyelam, Nuri terhempas dan 1001 hikayat sedih rakyat Malaysia".

Baca LKAN sama seperti baca "keuntungan juak dan barua" UMNO.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...