ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, May 3, 2011

Mung orang Ganu ke? Hei orang Ganu tolong bace nii!


Apa beza antara mantan MB Derih Jusoh dengan MB Terengganu Mat Said? Keduanya dari UMNO. Daerah yang berbeza. Derih dari Besut manakala Mat Said dari Kemaman.


Dulunya mereka berdua amat akrab. Bak kuku dengan isi.Tebing dengan aurnya. Dalam Sidang DUN misalnya zaman Derih Jusoh jadi MB, Mat Saidlah jadi panglima untuk Derih Jusoh.


Dibelanya Derih jika ada serangan dari PAS. Bahkan ADUN Wakaf Mempelam diajaknya bergocoh demi sayang dan ampunya kepada Derih Jusoh.


Begitu juga kes Masjid Bujal yang terletak dalam DUN Kijal kawasan Mat Said, keduanya saling "bergotong royong" meruntuhkan Rumah Allah.
( Gandingan Yahudi Aaron Sharon dan Netanyahu tidak berani runtuhkan Masjid di Palestin tetapi gandingan Melayu ini begitu berani berbuat demikian keatas Masjid Bujal )


PRU 12 mengubah segala-galanya. Bermula Mat Said terima "pinangan" Istana untuk jadi MB, disitulah bermula segala-galanya. Derih Jusoh yang terkenal kurang ajarnya dengan Sultan Mizan mula membaca rentak silat Mat Said.


Sampai kini Mat Said tidak "berani" masuk daerah Besut. Tetapi Derih Jusoh bebas memasuki Kemaman atas kapasiti Pengerusi MARA yang jaga sekolah MRSM.


PRU 13 bakal sekali lagi melihat pencaturan Derih Jusoh dalam usaha memasuki Wisma DarulIman kali kedua manakala Mat Said sedang perkemaskan kubunya untuk beertahan hingga titisan "royalti" untuk pertahanankan Wisma DarulIman.

Hakikatnya, rakyat Terengganu melihat Derih Jusoh dan Mat Said mempunyai rekod buruk terhadap Negeri Terengganu. Derih Jusoh manusia yang bertanggungjawab menghasut Pusat merampas royalti minyak Terengganu manakala Mat Said pula manusia yang "hebat" mendapat kembali royalti minyak dengan sekadar dapat "replika cek tendang" dari Pusat.

Keduanya mempunyai "trademark" masing-masing. Derih dengan "natang" manakala Mat Said dengan "replika cek tendang".

Yang pasti, keduanya adalah "Cap Ayam" keluaran dari Ganu Kite!

Banggakah mung orang Ganu?

1 comment:

orang terengganu said...

banggakah mung orang ganu??

saya kesal dengan yang dua orang ni..
tapi di negeri terengganu yang islamnya masih terasa kalau nk banding dengan negeri2 lain...
saya rasa masih ade yang berguna rakyatnya...
dan saya bangga dengan yang berguna itu...

banggakah kamu orang terengganu mengutuk orang terengganu (yang penting satu agama ini) ....

haih....kamu orang terengganu kan??
bangga ke dengan diri kamu??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...