ARTIKEL BOMBASTIK

Wednesday, September 17, 2008

Adakah Najib di ambang sore?


Pertukaran Kementerian antara Pak Lah dengan Najib menimbulkan spekulasi baru politik Malaysia. Melihat kepada rangking keutamaan Kementerian, sememangnya Kementerian Kewangan lebih utama daripada Kementerian Pertahanan. Tapi itu dulu! Mengapa? Ingatkah anda bahawa Najib ditukarkan dari Kementerian Pelajaran(dulu Pendidikan) selepas PRU 1999 gara-gara menang majoriti hanya sekitar 200 undi di Pekan. Dr. Mahathir ketika masih PM menurunkan pangkat Najib ke Kementerian Pertahanan. Biasanya Kementerian Pertahanan adalah untuk orang Sabah atau Serawak. Sama seperti Kementerian Pertanian. Low class!


Suatu yang pelik, sekonyong-konyong Pak Lah ambil Kementerian Pertahanan dari Najib atas alasan minta Najib cari pelabur baru di luar negara. Hey! Najib jangan lupa cari pelabur kat Ulan Bator! Pandai Pak Lah.

Dalam suasana negara yang tidak begitu stabil politik samada masalah dalaman UMNO, BN dan ancaman penukaran kerajaan oleh PR, Kementerian Pertahanan secara automatik menjadi satu Kementerian yang amat penting. Penukaran Pak Lah dengan Najib samada secara rela atau paksa menimbulkan spekulasi baru politik tanahair. Antaranya :


a) Adakah Pak Lah tidak percaya dengan Najib? Dengan mengambil alih Kementerian Pertahanan, Pak Lah menguatkan cengkamannya keatas pihak keselamatan dan memungkinkan Najib tidak dapat menggunakan ATM untuk politiknya. Pak Lah tidak bimbang dengan PDRM kerana Syed Hamid adalah orang setianya. Pak Lah juga tidak bimbang dengan Kementerian Kewangan kerana Mat Nor Yaakob juga pengikut setiannya.


b) Adakah Pak Lah akan menggunakan ATM untuk mengekalkan kekuasaannya? Pak Lah telah mengeluarkan isyarat kecil tsunami ISA bahawa Anwar ancaman besar kepada keselamatan dan ekonomi negara. Kini di tangan kanan Pak Lah tergenggam PDRM dan tangan kirinya ATM! Dan lebih penting Pak Lah menguasai kedua-dua perisikan negara.


c) Adakah Pak Lah dengan memegang jawatan Menteri Pertahanan untuk memudahkan Anwar jadi PM tanpa gangguan Najib yang mungkin menggunakan ATM untuk mengganggu proses penukaran kerajaan?


d) Adakah ini permintaan Najib yang masih "di paras kemiskinan" untuk "pelahap" duit Kementerian Kewangan pula setelah puas "kedarah" komisen kapal selam dan Sukhoi? Kah! Kah! Kah!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...