ARTIKEL BOMBASTIK

Tuesday, October 13, 2015

MALAYSIA: Apa sudah jadi?



Perkembangan terakhir suasana gawat negara samada politik maupun ekonomi semakin meruncing.
Kita melihat setiap kali mantan PM Dr Mahathir berbunyi,akan ada yang membalasnya semula.

Pertamanya,tentang penahanan Khairuddin Abu Hasan dan Matthias Chang.Apabila Mahathir pertikai penahanannya di bawah akta SOSMA yang mana kedua-dua mereka didakwa mengikut Seksyen 124L Kanun Keseksaan (Akta 547) dan kini ditahan di bawah SOSMA, yang tidak membenarkan mereka diikat jamin.
Jawab Menteri Komunikasi dan Multimedia  Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak,dulunya Mahathir juga begitu bahkan lebih kejam lagi dengan ISA yang tiada ruang untuk masuk mahkamah dan bela diri. Apa Mahathir mau jawab?

Tentu kita masih ingat kes Ezam dengan kotak-kotak ajaibnya yang penuh skandal rasuah menteri-menteri Mahathir.Akhirnya Ezam di sumbat dalam penjara.

Macamana kata-kata Mahathir sekarang mahu dipercayai  dan diyakini?Mungkin betul kata-kata Mahathir.Tetapi lihatlah seperti kata Datuk Dr Salleh Keruak.

Maknanya,jika engkau boleh buat dulu,mengapa kini kami tidak boleh buat? Bukankah kita sama-sama UMNO dan BN?

Keduanya, tentang kenaikan tol sehingga 200% menjelang Khamis ini.Hujah pro kerajaan,ini semua salah Dr Mahathir.Sebabnya,di zaman Mahathir lah segala syarat konsesi perjanjian dibuat.Kerajaan selepasnya hanya meneruskan perjanjian tersebut.

Setakat ini Dr Mahathir masih membisu tentang kenaikan tol.Sebabnya mungkin bakal terkena hidungnya sendiri.

Satu sudut kita melihat bagus dan beraninya Dr.Mahathir menegur PMNajib dan kerajaannya tentang pelbagai kes skandal seperti 1MDB,RM2.6billion,GST dan SOSMA.

Sudut lain pula kita melihat Dr Mahathir juga sama sahaja 2x5 bahkan adakalanya nampak lebih teruk dan zalim daripada PMNajib seperti kes Memali,Petronas,dasar penswastaan,Hakim Negara,penarikan bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat dan krisis Perlembagaan.

Betullah kata-kata arwah Ustaz Fadhil Nor bahawa Dr Mahathir dipanjangkan umur oleh Tuhan untuk melihat kesan-kesan yang terjadi hasil pemerintahannya selama 22 tahun.Ada yang terkena batang hidungnya sendiri dan paling banyak kesan buruknya ditanggung oleh rakyat yang tiada kepentingan pollitik.

Samada Mahathir tegur atau tidak,rakyatlah menanggung akibat azabnya sekarang.

PMNajib,Muhyiddin,Mahathir,Ku Li,Sanusi masih boleh main golf berhari-hari,berjam-jam tetapi rakyat tetap menanggung azab akibat perbuatan mereka semua samada yang masih pegang kekuasaan politik maupun yang sudah pencen.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...