ARTIKEL BOMBASTIK

Monday, November 28, 2011

BERITA GEMBIRA :Johor sedang mengandung.............


Johor sebuah negeri yang agak unik di Malaysia. Uniknya pelbagai variasi. Bermula dari segi budayanya terkenal dengan kuda kepang dan ghazalnya.

Pendidikannya pula mempunyai satu sistem pendidikan yang bersepadu dan seimbang antara pendidikan umum dan agama. Mempunyai sekolah agama di waktu petang untuk anak-anak Johor.Lepasan sekolah agamanya dikatakan boleh menjadi seorang ustaz dan ustazah. Boleh dikatakan majoriti anak Johor boleh membaca Jawi dan mempunyai tulisan jawinya yang cantik. Ini semua hasil pendidikan yang diperolehi semasa sekolah rendah lagi.

Dikala ramai anak-anak Melayu di Malaysia yang menjadi buta jawi, Johor berjaya melahirkan ramai pelajar yang celik jawi.

Johor juga terkenal dengan politiknya yang unik. Istananya mempunyai pengaruh yang kuat untuk mencorakkan iklim politik Johor. UMNO diperanakkan di Istana Johor.


Jika Kelantan terkenal dengan "stronghold" PAS, Johor pula terkenal dengan "Darul UMNO". Bahkan ada mengatakan UMNO adalah "satu agama" bagi rakyat Johor sepertimana bolasepak sebagai "satu agama" di Brazil. Ini menunjukkan betapa Johor begitu erat dengan UMNOnya.


Kita juga melihat Sultan Johor mempunyai keunikkan sendiri. Bermula dari segi pakaian misalnya. Memakai baju Melayu yang berlainan warnanya dengan seluar. Negeri yang mempunyai "tentera peribadi" sendiri iaitu Timbalan Setia. Mempunyai Sultan yang membaca khutbah Jumaat, ada lesen helikopter dan keretapi.


Sejarah kemerdekaan negara juga mencatatkan hanya Sultan Johor yang tidak hadir di Stadium Merdeka ketika perisytiharan kemerdekaan 31 Ogos 1957. Adakah Baginda Sultan tidak mengiktiraf kemerdekaan negara?


Itulah uniknya Johor di sisi Malaysia. Pelik.


Di kala seluruh negara di omok-omokkan oleh Inggeris tentang "bahaya dari Gunung" merujuk kepada Hizbul Muslimin, Johor menghantar anak jatinya Tun Dr.Ismail Abdul Rahman sebagai AJK Hizbul Muslimin. Tun Dr Ismail kemudian menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Arus Politik Johor mempunyai banyak hal yang agak berlainan dengan politik negara. Antaranya tentang isu PPSMI. UMNO Johor adalah satu-satunya UMNO di negara ini yang menentang PPSMI.


Terkini, sesuatu yang "menakjubkan"berlaku iaitu di kala seluruh negara mengatakan Mat Indera seorang komunis, kerajaan Johor meletakkan potretnya sebaris dengan baginda Sultan di muka depan buku sejarah negeri Johor keluaran Kerajaan Negeri sendiri. Mana mungkin komunis duduk "sebaris" dengan Sultan ! Ini membuktikan Raja dan Rakyat Sehati Sejiwa.


Melihat kepada senario politik sekarang, Johor bakal mencipta beberapa kejutan. Pengaruh PAS di Johor semakin mewangi. Kemenangan PAS di Senggaran PRU 2004 dan dua kerusi DUN dalam PRU 2008 menunjukkan Johor bakal menjadi tanah subur buat PAS.


Kepimpinan anak Johor dalam PAS juga tidak kurang hebatnya. Salehuddin Al Ayubi kacukan Melayu-Cina sebagai Naib Presiden. Manakala Mazlan Aliman muncul anak jati Johor yang berjuang untuk perjuangan warga FELDA. Johor tidak ketandusan tokoh-tokoh perjuangan Islam di saat UMNO mula melabuhkan tirainya!

Warga Johor umpama seekor singa yang tidak pernah melihat wajahnya sendiri. Sang Singa yang asyik ditipu babi hutan (UMNO) selama 54 tahun. Kini Sang Singa telah berjumpa "cermin"(PAS) untuk melihat wajahnya yang sebenar dan tahu kekuatan, harga diri dan maruah untuk bangkit menerkam si babi hutan yang selama ini menipunya.

Adakah Johor sedang "mengandungkan" anak-anak perjuangan Islam untuk bumi Malaysia?

1 comment:

tnZackJ said...

salam tuan, sy nak ambil artikal ini untuk diisi diblog saya boleh?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...